فروشگاه Sandal.ir
فروشگاه آنلاین Sandal.ir فروشگاه تخصصی صندل و دمپایی

10 تکنیک تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

بهترین روش تشخیص چرم طبیعی از چرم صنعتی یا مصنوعی

سال‌های زیادی است که چرم طبیعی جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر داشته و بسیاری از تولید کنندگان از آن برای تولید پوشاک، کفش، کیف، صندل و … استفاده می‌کنند. به دلیل مزیت‌های زیاد محصولات چرم طبیعی از قبیل: دوام، استحکام، زیبایی، جذابیت همیشگی، انعطاف پذیری و داشتن اصالت، افراد ترجیح می‌دهند به سراغ این جنس بروند و آن را خریداری نمایند.

اما وجود محصولات تقلبی و افزونی چرم مصنوعی که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه چرم طبیعی است، باعث شده تا افرادی که در چرم شناسی مبتدی هستند و در این خصوص سررشته‌ای ندارند، در تشخیص چرم طبیعی (Natural Leather) از چرم مصنوعی (Artificial Leather) دچار مشکل شوند و نتوانند کالای مناسبی را خریداری نمایند.

لذا با توجه به اهمیت این موضوع ما در این پست تصمیم داریم برای شما عزیزان راهکارهایی را بیان کنیم تا از طریق آنها بتوانید به راحتی چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید. پس اگر می‌خواهید محصولات چرم طبیعی را خریداری کنید، بهتر است قبل از هر کاری مطالبی را درباره نحوه تشخیص آن بدانید. با ما همراه باشید تا بیشتر از چرم طبیعی برایتان بگوییم.اگر مجصولی از چرم طبیعی دارید حتما مقاله بهترین روش نگهداری چرم طبیعی را مطالعه کن.

آموزش ویدیویی تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

حتما ویدیوی زیر را بطور کامل ببینید تا از بهترین روشهای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی را یاد بگیرید و در هنگام خرید بکار ببرید.

IFrame
تفاوت ظاهری چرم طبیعی از چرم مصنوعی

چرم طبیعی چیست؟

چرم طبیعی یا اصلی معمولاً به صورت مستقیم با روش دباغی پوست خام حیواناتی مثل گاو، گوسفند، بز، مار و … به دست می‌آید. در روش دباغی یا همان چرم سازی در ابتدا پوست حیوانات را آماده سازی و پرداخت می‌کنند؛ چراکه ممکن است دچار فساد شده و از بین برود. سپس این پوست را برای ساخت چرمی پایدار، منعطف و قوی به دباغ‌ خانه منتقل می‌کنند تا عملیات دباغی روی آن انجام شود. در این عملیات که توسط مواد گیاهی و به صورت فیزیکی و شیمیایی صورت می‌گیرد، نه تنها خصوصیات و ویژگی‌های اصلی چرم تغییر نمی‌کند، بلکه از لحاظ سطح رویی جهت مقاومت در برابر نفوذ میکرو ارگانیسم‌ها نیز عملیات مقاوم سازی روی چرم صورت می‌گیرد.از شما دعوت میکنیم از جدیدترین مدلهای دمپایی طبی چرم زنانه در وبسایت sandal.ir دیدن کنید

خرید کوله پشتی بچه گانه

چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی از مواد پلیمری یا پلاستیکی به نام پلی اورتان یا همان PU و PVC تولید و ساخته می‌شود. برای تولید چرم مصنوعی از دو روش تَر و خشک استفاده می‌شود که هر کدام از این روش‌ها شرایط مربوط به خود را دارند. می‌توان گفت علت اصلی تولید و استفاده از چرم مصنوعی که به آن چرم صنعتی یا غیرطبیعی هم می‌گویند، گران قیمت بودن چرم طبیعی است.

چرم مصنوعی و چرم طبیعیتصویر چرم مصنوعی و چرم طبیعی

روش‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی کدام موارد هستند؟

برای اینکه بتوانید چرم اصلی و طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید، روش‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

  • به برچسب یا شناسنامه محصولات چرمی توجه کنید.

تمام محصولاتی که از چرم اصل و طبیعی ساخته شده‌اند، دارای نشان مخصوص خود هستند؛ لذا بهتر است هنگام خرید حتماً از فروشنده بخواهید تا شناسنامه و برچسب کالای چرمی را در اختیارتان قرار دهد تا شما از اصل بودن آن مطمئن شوید.

  • بوی چرم را در محصول بررسی کنید.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی، بوی آنها است. شما می‌توانید با استفاده از حس بویایی خود به راحتی چرم طبیعی را بشناسید. محصول مورد نظرتان را بو کنید، اگر بوی تندی داشت یا اینکه بوی حیوان می‌داد که به آسانی این بو از بین نمی‌رفت، مطمئناً از چرم طبیعی ساخته شده؛ چراکه چرم مصنوعی بوی پلاستیک می‌دهد.

  • به یاد داشته باشید که چرم اصل گران قیمت است.

مسلماً محصولاتی که از چرم اصل و طبیعی تولید می‌شوند مثل پالتو، کیف یا کفش قیمت بالایی دارند و گران‌تر از دیگر محصولات هستند؛ چراکه چرم اصل مقاومت زیادی داشته، دوخت آن خاص، زمان‌بر و بسیار مرغوب و بادوام است. اما محصولاتی که از چرم مصنوعی تولید شده‌اند، جنس نامرغوب داشته و معمولاً ارزان قیمت هستند. به یاد داشته باشید که در هنگام خرید محصولات گران قیمت حتماً به طور کامل محصول را بررسی کنید و نسبت به اصل بودن چرم و عیوب احتمالی آن مطلع شوید.

  • به جنس قسمت پشت محصول دقت کنید.

یکی دیگر از تفاوت‌های بارز چرم طبیعی و چرم مصنوعی جنس پشت آنها است. به یاد داشته باشید که از دیدن جنس قسمت پشت محصول مورد نظرتان غافل نشوید. معمولاً پشت چرم طبیعی حالت پرزدار و پشت چرم مصنوعی به صورت شبکه‌هایی است که با نخ دوخته شده است. پس اگر در پشت یک محصول چرمی نخ دیدید، به طور حتم از چرم مصنوعی تهیه شده است.

چرم طبیعی
  • سطح محصول را بررسی کنید و برای اصل بودن چرم به دنبال منافذ کوچک و طرح‌های ناهمگن بگردید.

از حس لامسه خود کمک بگیرید و برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن چرم رویه و سطح آن را لمس کنید و به قسمت‌های مختلف آن دست بزنید. چرم اصل و طبیعی که از پوست حیوانات تهیه شده است معمولاً دارای چین و چروک و خراش بوده و سطح یکنواختی ندارد. پس می‌توان گفت تفاوت بین چرم اصلی و مصنوعی ضخامت ناهمگن موجود در چرم‌های طبیعی است.

  • به بافت و طرح روی محصول نگاه کنید.

هنگام خرید محصولات چرمی، اگر به چرم اصلی و طبیعی نگاه کنید، برای اینکه متوجه بافت فشرده و متراکم آن بشوید، فقط کافیست قسمت‌های برش خورده محصول را مشاهده کنید، چرم‌های طبیعی دارای طرحی منحصربه فرد و غیر تکراری هستند، در صورتی که چرم‌های مصنوعی از جنس پلاستیک بوده و الیاف متراکمی ندارند.

  • برای تشخیص طبیعی و مصنوعی بودن چرم از انعکاس نور استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی این است از انعکاس نور کمک بگیرید. به یاد داشته باشید زمانی که نور به سطح رویی چرم اصلی برخورد می‌کند، به یک اندازه منعکس نمی‌شود. در واقع انعکاس نور بر روی سطح چرم اصل باعث می‌شود که برخی قسمت‌ها حالت مات و براق داشته باشند؛ چراکه چرم اصلی سطح صافی ندارد و نمی‌تواند نور را به درستی منعکس کند، در صورتی که وقتی نور به چرم غیر اصل می‌تابد، به صورت یک اندازه و یکسان منعکس می‌شود.

  • برای شناسایی اصل یا غیر اصل بودن چرم از تست شعله استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از آن استفاده نمایید، تست شعله است، البته این کار را نمی‌توانید در فروشگاه انجام دهید. به یاد داشته باشید که چرم اصل و طبیعی در برابر شعله به راحتی نمی‌سوزد و آتش نمی‌گیرد، به هیچ عنوان دچار تغییر شکل نمی‌شود و چنانچه شعله را تا مرحله سوختن چرم روشن نگه دارید، بویی مثل سوختن مو از آن بلند می‌شود، اما چرم مصنوعی در برابر شعله و حرارت به سرعت می‌سوزد، جمع شده و تغییر شکل می‌دهد.

تشخیص چرم اصل با استفاده از شعله آتش
  • از ترفند انتقال گرما و حس لمس چرم استفاده نمایید.

بهترین روش برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، استفاده از حس لامسه یا انتقال گرما به آن است. اگر شما محصولی را لمس کنید که از چرم اصلی تهیه شده باشد، حس گرما به دست شما منتقل می‌شود؛ چراکه چرم طبیعی نرم و باکیفیت است، در حالی که چرم‌های مصنوعی سرد و سخت هستند.

  • برای تشخیص بین چرم اصلی و مصنوعی تست قطره آب را امتحان کنید.

یک راه ساده و آسان برای شناخت چرم اصلی از تقلبی این است که چند قطره آب را بر روی محصول چرمی مورد نظرتان بریزید و چند لحظه‌ای منتظر بمانید. اگر آب آرام‌آرام جذب چرم شد، بدون شک محصول از چرم اصلی و طبیعی تهیه شده و چنانچه آب بر روی آن سر خورد و از آن سرازیر شد، محصول از چرم مصنوعی تولید شده است.

تشخیص چرم اصل و چرم مصنوعی با استفاده آب

در خصوص تست قطره آب بر روی محصولات چرمی این نکته را به خاطر داشته باشید که؛ فقط چند قطره آب را بر روی محصول مورد نظرتان بریزید و آن را کاملا خیس نکنید؛ چرا که بعضی از انواع محصولاتی که از چرم طبیعی تهیه می‌شوند، پس از تماس با آب دچار لک شده و پاک کردن این لک‌ها کاری سخت و دشوار است.

تشخیص چرم اصل در کفش و صندل

چگونه از اصل و طبیعی بودن چرم کفش، صندل و دمپایی مطمئن شویم؟

محصولات چرمی مثل کفش، صندل و دمپایی طرف‌داران زیادی دارند، اگر شما هم به دنبال خرید این محصولات هستید، به این نکات توجه کنید تا بتوانید از اصلی و طبیعی بودن چرم آنها مطمئن شوید:

  1. در زمان خرید کفش‌های چرمی حتماً نقش و نگارهای روی چرم را بررسی کنید. کفش‌هایی که از چرم اصلی و طبیعی تولید شده‌اند، دارای طرح‌های ناموزون و غیر تکراری هستند. اگر متوجه طرح و نقش‌های تکراری بر روی کفش چرمی مورد نظرتان شدید، بدون شک این محصول تقلبی بوده و از چرم مصنوعی تهیه شده است.
  2. هنگام خریداری صندل چرمی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن می‌توانید بخشی از چرم را فشار دهید، اگر حساس کردید که صندل دارای بافت چروک است، مطمئناً جنس آن چرم اصل بوده و می‌توانید آن را خریداری نمایید، اما چنانچه در اثر فشار دادن تغییری مشاهده نکردید، صندل مورد نظر شما از چرم صنعتی یا مصنوعی تولید شده است.
  3. هنگامی که به دنبال دمپایی چرمی هستید، به این نکته توجه داشته باشید، نمونه‌هایی که از چرم اصلی تولید شده‌اند نسبت به نمونه‌های غیر اصلی دارای قیمت گران‌تری هستند.
  4. وقتی برای انتخاب یک کفش چرم طبیعی وارد فروشگاهی می‌شوید و نمونه‌ای را پسند می‌کنید، به قسمت بیرونی و درونی آن دست بزنید، اگر تمام قسمت‌های کفش ضخامت یکسانی نداشت؛ چرم آن اصل بوده و چنانچه ضخامت آنها یکسان بوده، مطمئناً از چرم صنعتی تولید شده است.
  5. هنگامی که می‌خواهید دمپایی چرمی بخرید برای مشخص شدن اصل یا مصنوعی بودن آن قسمت پشت دمپایی را بررسی کنید، اگر دارای پوشش پرز مانند باشد، چرم آن اصلی است؛ چراکه پشت نمونه‌هایی تولید شده از چرم صنعتی، نخ‌های توری و رشته‌ای مشاهده می‌شود.
  6. و به عنوان آخرین نکته حتماً در هنگام خریداری کفش، صندل یا دمپایی از نوع چرم به فروشگاه‌های تخصصی چرم مراجعه کنید؛ چراکه محصولات چرمی این مراکز از نشان و مهر اصل بودن چرم برخوردار هستند.

اگر محصول چرمی دارید برای تمیز کردن آن حتما روش تمیز کردن انواع محصولات چرم را مطالعه کنید

چرم طبیعی پوسته پوسته میشود

آیا چرم طبیعی پوسته پوسته می‌شود؟

اغلب افرادی که محصولات چرمی مثل کیف، کفش، صندل و …. را خریداری می‌کنند، این سؤال برایشان پیش می‌آید که آیا به مرور زمان و استفاده از این کالاها، چرم آنها پوسته پوسته می‌شوند یا نه؟

مسلماً در صورتی که شما از محصولات چرمی به درستی نگهداری نکنید؛ حتی چرم طبیعی هم ممکن است دچار پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی شود، پس برای اینکه چرم طبیعی یا چرم مصنوعی بعد از مدتی رطوبت و نرمی خود را از دست ندهد و دچار ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن نشود، بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید هر روز برای نرم ماندن محصولات چرمی به خصوص چرم اصلی، از نرم کننده‌ها و روغن‌های مخصوص استفاده کنید تا خشک نشوند.
  • هرگز این محصولات را در معرض مستقیم نور خورشید یا در کنار وسایل گرمایشی مثل بخاری، شوفاژ و … قرار ندهید.
  • اگر بر روی کیف و کفش چرم ‌شما قطرات آب ریخت، بلافاصله با یک دستمال نرم آن را خشک کنید تا لکه‌های ایجاده شده از رسوب نمک جذب چرم نشود.
  • محصولات چرمی خود را در معرض مواد شیمیایی مثل حشره کش‌ها و آفت کش‌ها نگذارید.
چرم مصنوعی و چرم طبیعی

کلام آخر

ما در این پست تحت عنوان بهترین روش تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی تلاش کردیم برای شما عزیزان روش‌هایی را بیان کنیم تا بتوانید به راحتی محصولات اصلی را که کیفیت و دوام بالایی دارند از محصولات تقلبی شناسایی کنید.

وقتی حرف از چندین سال دوام و ماندگاری به میان می‌آید، آنچه به ذهن آدمی می‌رسد، چرم طبیعی و اصل است که هیچ گاه از مد نمی‌افتد و همیشه خواستنی و ارزشمند است و شاید این دلیلی باشد برای پرطرف‌دار بودن محصولات چرمی اصلی.

اگرچه ترفندهای زیادی وجود دارد تا شما متوجه تفاوت بین چرم اصل و تقلبی بشوید، اما شاید هنگامی که اقدام به خرید محصولات چرمی مثل کیف، کفش، صندل و دمپایی می‌کنید، نتوانید این روش‌ها را امتحان و آزمایش نمایید تا از طبیعی و اصل بودن چرم آنها مطمئن شوید؛ لذا بهترین راهکار این است که به سراغ فروشگاه‌ها و مراکز معتبر چرم بروید و خرید خود را از این مراکز انجام دهید؛ چراکه این فروشگاه‌ها محصولاتی را به شما ارائه می‌دهند که اولاً چرم اصلی بوده و ثانیاً به دلیل اینکه اعتبار برند برایشان ارزش دارد، هرگز چرم غیراصلی و نامرغوب را به مشتریان خود عرضه نمی‌کند و اکثر محصولاتشان دارای گارانتی است.

و در انتها از شما عزیزان می‌خواهیم برایمان بنویسید برای تشخیص چرم اصلی از چرم مصنوعی چه روش‌ها و ترفندهای دیگری را می‌شناسید؟

پرسش و پاسخ:

سوال: برای تشخیص چرم طبیعی اصل از چرم مصنوعی بهترین روش چیست؟

پاسخ: با توجه به پیشرفت تولید چرم مصنوعی در دنیاتشخیص چرم طبیعی دشوارتر شده. برای تشخیص چرم طبیعی بهترین روش سوزاندن قسمتی از چرم طبیعی است چرم طبیعی وقتی می سوزد بویی مثل سوختن مو بدن انسان می دهد. انهایی که بوی پلاستیک و مواد می دهند چرم مصنوعی هستند. البته این روش را همه جا نمی توان استفاده کرد پس بهتر است بقیه روشهای تشخیص چرم طبیعی را در مقاله ما کامل مطالعه کنید.

سوال: آیا چرم طبیعی پوسته پوسته می‌شود؟

پاسخ: بله چرم طبیعی هم امکان دارد پوست پوست شود. چرم طبیعی هرچه باشد ( کفش چرمی, لباس چرمی, صندل چرمی, دمپایی چرمی و  …) احتیاج به مراقبت و رسیدگی دارد از جمله می توان به واکس اشاره کرد. درصورتی که به چرم طبیعی درست رسیدگی نشود پوست پوست میشود بنابراین کامل این مقاله را بخوانید تا راه مراقبت از محصولات چرم را بدانید.

ما بهترین را به شما معرفی میکنیم.

…….

خرید کوله پشتی بچه گانه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.