فروشگاه Sandal.ir
فروشگاه آنلاین Sandal.ir فروشگاه تخصصی صندل و دمپایی

درمان خار پاشنه در منزل | 5 روش درمان فوری خارپاشنه

معجزه درمان خار پاشنه در منزل

درمان خار پاشنه در منزل از زبان متخصص ارتوپد

توضیحات دکتر رجایی درباره بیماری خار پاشنه و راه درمان آن

خار پاشنه پا چیست و راه درمان آن کدام است؟

آنچه که در ادامه این مطلب می خوانید:

خارپاشنه پا

یکی از بیماری‌ های شایع در میان خانم‌ها و آقایان بیماری خارپاشنه است که معمولاً از هر 10 نفر، یک نفر درگیر آن شده ولی تنها 5% این افراد دچار درد ناشی از این بیماری می‌شوند.

در بسیاری از مواقع این بیماری, درد و علامت خاصی نداشته، به‌ طوری‌ که افراد حتی متوجه نمی‌شوند که به این بیماری دچار شده‌اند. فاشیای کف پا یا پلانتار یا همان خار پاشنه که یکی از علل رایج درد در ناحیه پاشنه و کف پا محسوب می‌شود؛ در اغلب مواقع به دلیل التهاب رباط  کف پا به وجود می‌آید و به‌ مرور زمان باعث تشدید درد در این ناحیه می‌شود.

خارپاشنه چیست و راه درمان خارپاشنه
خارپاشنه چیست و راه درمان خارپاشنه

چنانچه شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از این بیماری خارپاشنه رنج می‌برند و به دنبال راه‌های درمان این بیماری می‌ گردید، یا اینکه می‌خواهید درباره این بیماری اطلاعات مفیدی به دست آورید تا از بروز آن جلوگیری کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً مطالب این پست را تا انتها مطالعه کنید.

بهترین پیشنهاد ما به شما خانم ها برای درمان خار پاشنه,  خرید دمپایی خار پاشنه زنانه است

خار پاشنه

خار پاشنه پا چیست؟

خار پاشنه که احتمال دارد به صورت خود به خود در فرد ایجاد شود یا اینکه در نتیجه یک بیماری زمینه‌ ای به وجود آید، بیماری است که در آن بین پاشنه و قوس پای فرد، یک توده ناشی از رسوب کلسیم رشد می‌کند. این توده استخوانی که باعث ایجاد درد در ناحیه پاشنه و کف پا می‌شود و محل اصلی آن در زیر پای فرد بوده، اغلب ممکن است به صورت قلاب مانند، قفسه مانند یا طبقه‌ای باشد که محل رشد آن از زیر پاشنه پا به سمت وسط پا یا همان قوس کف پا است. به این منطقه از پا در واقع فاسیای پلانتار، نیام کف پایی یا غلاف کف پایی نیز گفته می‌شود. در عکس‌ های رادیوگرافی که از پای فرد بیمار گرفته می‌شود، طول خار پاشنه در حدود 1.25 سانتیمتر یا نیم اینچ است. در بعضی مواقع ممکن است در عکس رادیوگرافی مشخص نشود که در این صورت پزشک متخصص به آن “حالت سندرم خار پاشنه” می‌گوید.

عکس خار پاشنه پا
عکس خار پاشنه

خار پاشنه پا که به صورت تدریجی و در اثر رسوب کلسیم در قسمت زیرین استخوان پا یا همان پاشنه و به‌ مرورزمان ایجاد می‌شود، باعث برآمدگی استخوان در قسمت پاشنه پای فرد شده که درد ناشی از آن به صورت تدریجی برای بیمار خسته کننده و عذاب‌ آور خواهد شد. بسیاری از افرادی که دچار این بیماری می‌شوند؛ حالت این بیماری را این گونه توصیف می‌کنند:

هنگامی که بعد از بیدار شدن از خواب بر روی کف پا می‌ایستم، انگار سنجاق به کف پایم فرو می‌شود.

نکته: هر دردی در ناحیه کف پا و پاشنه, لزوما خارپاشنه نیست. مثلا اگر بار دار هستید در پای خود احساس درد دارید و این درد همراه با تورم است. این درد ناشی از بیماری خار پاشنه نیست. بسیاری این درد را ناشی از بیماری خارپاشنه می پندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر و پیدا کردن راهای درمان این نوع پا درد بهتر است  درمان پا درد در دوران بارداری را مطالعه کنید.

خار پاشنه چیست
علائم خار پاشنه

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

علائم بیماری خارپاشنه

  • درد در ناحیه پاشنه پا در صورتی که با استراحت برطرف نشود.
  • درد در پاشنه هنگام صبح یا درد شدید در نخستین مراحل پس از یک دوره استراحت
  • تورم پاشنه پا
  • حساسیت و درد در تاندون ران و آشیل
  • سوزن‌سوزن شدن و بی حسی پا هنگام حرکت یا استراحت
  • حساسیت، درد و سوزش قوس کف یا پاشنه پا
  • درد همراه با کشش ناگهانی کف پا یا فشار در انگشتان
  • دشواری در بالا رفتن از پله‌ ها
  • درد جزیی در پاشنه و کف پا که در طول روز فرد آن را احساس می‌کند.
  • حرارت و گرمی در منطقه آسیب دیده

فردی که به خار پاشنه مبتلا می‌شود، معمولاً تصور می‌کند کف پا تیز بوده و با وارد شدن فشار به بافت پا دردناک می‌شود، در صورتی که این توده استخوانی اغلب نرم و تخت است. در این بیماری پینه استخوانی در اثر ضخیم شدن بافت جهت حفاظت بیشتر از ناحیه تحت فشار تشکیل می‌شود که فرسودگی مفصل‌ها با گذشت زمان باعث می‌شود این زائده‌ ها به تاندون‌ها، اعصاب و رباط‌های مجاور کف پا، فشار بیاورد و فرد با آسیب‌ دیدگی بافت، درد، ورم و پارگی رباط پا مواجه شود.

اما گاهی اوقات بیمار از التهاب آرنگ کف پا (رباط کف پا) رنج می‌برد که در این حالت ناحیه زیر پا ملتهب و تحریک شده و بیمار با درد، ورم، حساسیت موضعی در زمان راه رفتن یا ایستادن مواجه می‌شود. در این هنگام انجام هرگونه فعالیت همراه با وزن و کشش کف پا نیز برای فرد مشکل ساز خواهد بود.

نشانه‌ ها و علائم بیماری خار پاشنه معمولاً در صبح هنگام و به دلیل سفت شدن آرنگ کف پا در طول شب تشدید می‌شود. هنگامی که در فرد بیمار التهاب آرنگ کف پا ایجاد می‌شود، نشانه اصلی آن، دردی است که فرد با برداشتن اولین قدم بعد از بلند شدن از خواب و ایستادن بر روی برجستگی کف پا، متوجه آن شده و به مرور شدت آن هم بیشتر می‌شود ؛ چراکه راه رفتن روی بخش جلویی پا فشار بیشتری به آرنگ کف پا وارد کرده و پاشنه به جلو کشیده می‌شود و ناراحتی بیشتری را برای فرد ایجاد می‌کند.

​توجه : مواردی هم بوده که فرد بیمار هیچگونه درد یا علائمی نداشته و بعد در عکس اشعه ایکس از کف پا مشخص شده که فرد دچار این بیماری است.

هرگز اولین قدم برای درمان خار پاشنه عمل جراحی نیست

یکی از روشهای درمان عمل جراحی هست ولی ما توصیه می کنیم که حتما قبل از انتخاب گزینه عمل جراحی حتما روشهای درمانی دیگر را امتحان کنید. مسلما عمل جراحی بدون عارضه نخواهد بود پس بهترین راه درمان ابتدا روشهای درمانی که در آن عمل جراحی نقشی ندارد به عنوان مثال

  • انجام تمرینات ورزشی و کششی پا
  • استفاده از ابزارهایی برای کاهش تماس پا یا زمین و کاهش درد مثل دمپایی خارپاشنه ( دمپایی که مخصوص درمان خار پاشنه است)
  • انجام فیزیوتراپی
  • پوشیدن پابندهای مخصوص شب
  • و روشهای موثر دیگری برای درمان خار پاشنه در منزل که بیشتر خواهیم گفت
درمان خار پاشنه در منزل
درمان خار پاشنه در منزل

انواع روش‌های مؤثر درمان خارپاشنه

برخی از درمان‌های بیماری که از سوی پزشک به بیمار توصیه می‌شود و جزو متداول‌ترین روش‌های درمان است شامل؛ انجام فیزیوتراپی، کایروپراکتیک، تمرینات کششی، استفاده از تِیپ ورزشی (taping & strapping) به منظور استراحت ماهیچه‌ های پا و تاندون‌ های تحت فشار و همچنین استفاده از اسپلینت یا آتل شبانه است.

1. فیزیوتراپی :

معمولا فیزیوتراپیست می تواند یک سری تمرینات را برای کشش فاشیای کف پا و تاندون آشیل و تقویت عضلات پایین پا به شما بدهد. فزیوتراپی علاوه بر انجام تمرینات ورزشی خاص می تواند همراه با سرما درمانی و ماساژ درمانی باشد.

روش درمان خانگی

2. روش درمان خانگی :

در روش درمان خانگی خار پاشنه جهت کاهش درد فاسیت کف پا، شما باید مواردی را رعایت کنید از جمله؛

  • وزنتان را کاهش دهید ( وزن بدن شما باید کاملا متناسب با قد شما باشد)
  • دمپایی طبی مخصوص خارپاشنه بپوشید تا قوس کف پای شما به خوبی محافظت شود، سعی کنید پا برهنه راه نروید
  • به مدت 15 دقیقه طی 3 تا 4 مرتبه در روز یک بسته یخ را داخل حوله‌ای قرار داده و آن را روی محل درد قرار دهید،
  • برای اصلاح قوس کف پایتان حتماً تمرینات ساده ورزشی را در خانه انجام دهید
  • از کفی طبی و پدهای طبی و مخصوص خار پاشنه استفاده نمایید
  • همچنین به کار بردن چسب خار پاشنه پا هم یکی دیگر از روش‌های مؤثر خانگی در درمان آسیب‌دیدگی فرد است.

4 ترفند خانگی مؤثر برای درمان فوری خارپاشه

  • حمام آب گرم و شستشوی پاها با نمک اپسوم (سولفات منیزیم)
  • قرار دادن پاها در محلول آب و سرکه سیب به مدت 5 تا 10 دقیقه
  • درست کردن خمیری از ترکیب 2/1 قاشق چای خوری جوش شیرین و آب و قرار دادن آن روی پاشنه پا به مدت 15 دقیقه بصورت مداوم.
  • استفاده از دمپایی طبی مخصوص خارپاشنه در خانه و کفش طبی مخصوص خارپاشنه در بیرون از خانه

3. درمان با طب سنتی :

روش درمان در طب سنتی شامل موارد متعددی می‌شود از جمله؛ ماساژ اطراف تاندون آشیل با روغن‌ های گرمی نظیر روغن سیاه‌ دانه، زیتون، کنجد، نارگیل، شترمرغ، کوهان شتر و … که بهتر است فرد بیمار این کار را شب‌ها قبل از خواب انجام دهد، گرم نگه‌ داشتن موضعی محل درد با پوشیدن جوراب‌ های پشمی یا قرار دادن تکه‌ های پشم در کفش و زیر پاشنه پا، حجامت و زالو اندازی در اطراف تاندون پا، پرهیز از مصرف غذاهای سرد و همچنین استفاده از کلسیم‌های طبیعی. بر اساس تحقیقات انجام شده برای درمان در طب سنتی، پزشکان متخصص به این نتیجه رسیده‌اند که این بیماری مزاج سردی دارد و می‌توان با تداوم روغن مالی و ماساژ پاشنه پا، آن را درمان کرد.

4. درمان با طب سوزنی:

​افرادی که برای درمان بیماری خار پاشنه از روش طب سوزنی استفاده می‌کنند، معمولاً 5 تا 10 جلسه 20 تا 30 دقیقه‌ای تحت درمان قرار می‌گیرند که در این مدت پزشک مربوطه سوزن‌هایی را در کانال‌های انرژی پا و ساق پا به خصوص در ماهیچه‌های ساق، قرار می‌دهد تا دردهای ایجاد شده در این ناحیه کاهش یافته و از بین برود.

5. تزریق استروئید:

تزریق داروی استروئیدی در ناحیه دردناک کف پا می تواند تسکین دردی برای این بیماری باشد. اصلا تزریق های متعدد توصیه نمی شود زیرا می تواند فاسیای کف پا شما را ضعیف کرده و باعث پارگی آن شود.

روش دیگر تزریق با استفاده پلاسمای غنی از پلاکت را ( از خون خود بیمار گرفته می شود ) تزریق کرد تا باعث بهبودی بافت شود.

6. تزریق کورتن:

کورتن نیز نوعی استروئید است که در پارگراف قبلی به آن اشاره کردیم ولی در بسیاری از موارد که درد بیمار زیاد می شود از این روش درمانی استفاده می شود. کورتن باعث کاهش التهاب شدید پا و کاهش درد می شود که در پاشنه پا تزریق می شود. فراموش نکنید که کورتن می تواند باعث مشکلاتی در بیمار شود و عوارض دارد و حتما باید با تجویز پزشک تزریق شود.

7. درمان موج شوک  Extracorporeal shock wave therapy :

 در این روش امواج صوتی به سمت ناحیه دردناک پاشنه هدایت می‌شود. این امواج باعث تحریک بهبودی بافت ها می شوند.  این درمان  معمولاً برای ورم کف پایی است که به درمانهای آسانتر پاسخ نداده است بکار می رود. برخی از مطالعات نتایج امیدوار کننده ای را نشان می دهند ، اما ثابت نشده است که به طور مداوم موثراست.

8. ترمیم بافت اولتراسونیک:

این روش کم تهاجمی از تصویربرداری اولتراسوند برای هدایت کاوشگر یا پروب سوزنی به داخل  بافت فاشیای کف پا استفاده می کند. با استفاده از انرژی اولتراسوند ، نوک پروب به سرعت مرتعش می شود تا بافت آسیب دیده شکسته شود ، سپس ساکشن یا مکش می شود و بافت های خراب از کف پا بیرون کشیده میشود تا فاسیا ترمیم شود.

9. عمل جراحی خار پاشنه : 

تعداد کمی از افراد برای جدا کردن فاشیای کف پا ازاستخوان پاشنه پا به عمل جراحی نیاز دارند.این فقط به عنوان یک گزینه تنها در مواردی است که درد شدید باشد و سایر درمان ها با شکست مواجه شوند. می تواند به صورت یک روش باز یا از طریق یک برش کوچک با بی حسی موضعی انجام شود.

 

روش های درمان فوری خارپاشنه

1. استراحت مطلق

یکی از مهمترین مراحل درمان خانگی فاشیای کف پا, استراحت مطلق و راه نرفتن است. استراحت نه تنها به کاهش درد کمک می‌کند بلکه می‌تواند از بدتر شدن درد کف پای شما هم جلوگیری کند. یکی از زیانبار ترین کارهایی که بیمارانی که با بیماری خارپاشنه دچار هستند ایستادن‌های طولانی مدت و راه رفتن بیش از اندازه است. بهترین راه کاهش درد خار پاشنه پا استارحت مطلق و راه نرفتن است.

2. استفاده از دمپایی طبی ارتوپدی مخصوص درمان خار پشانه

استفاده دائمی از یک دمپایی طبی ارتوپدی مخصوص درمان خارپاشنه قطعا در درمان خانگی خارپاشنه پا بسیار تاثییر گذار خواهد بود. باعث میشود پا شما تماسش یا سطح صفت زمین کاهش پیدا کند. این هم باعث کاهش درد در بیمار می شود و هم باعث درمان پا میشود.

.

3. کمپرس آب سرد

شما می توانید هر روز به مدت ۱۵ دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید. شما باید با استفاده از آب سرد و بی حس کردن ناحیه کف پا باعث تسکین درد خار پاشنه شوید. کمپرس آب سرد باعث کاهش تورم نیز می‌شود. فراموش نکنید که درمان فوری خارپاشنه کمپرس آب سرد از کمپرس آب گرم قطعا بهتر است.

4. داروهای مسکن بدون نسخه

در بعضی از مواقع ممکن است برای کاهش درد حاد یا کوتاه مدت در ناحیه خار پاشنه پا از مسکن‌های بدون نسخه (OTC) برای کاهش درد استفاده کنید. برای کاهش دردتان شما می توانید از این داروها که شامل استامینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن هستند, استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر از داروهای دیگری مانند رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنید یا اگر دارای مشکلات همچون بیماری کبد یا کلیوی دارید قبل از استفاده از مسکن های گفته شده حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید و از استفاده از این دارو ها خودداری کنید.

.

5. روغن‌های خاص برای خارپاشنه

بعضی از روغن‌ها دارای خاصیت ضدالتهابی طبیعی هستند و می‌توانند درد و تورم را مقداری کاهش دهند. این روغن‌ها را باید برایکاهش درد بیشتر بروی پاشنه پا با دست ماساژ داد.

برخی از مهمترین روغن های ضدالتهابی و برای کاهش درد عبارتند از:

  • روغن رزماری
  • روغن کنجد
  • روغن آویشن
  • روغن ترنج
  • روغن اکالیپتوس
  • روغن رازیانه
  • روغن اسطخدوس
  • روغن هسته پرتقال

بخاطر داشته باشید استفاده تنها استفاده درست از این روغنها می تواند تاثییر داشته باشد. در صورت استفاده نادرست و بیش از حد می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. همیشه چند قطره از  روغن را با سه برابر روغن حامل ترکیب کنید.

چرا توصیه می‌شود برای درمان درد خار پاشنه پا، از دمپایی خارپاشنه استفاده شود؟

شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی بروز بیماری خار پاشنه در میان خانم‌ها و آقایان پوشیدن کفش‌های نامناسب و فاقد لژ استاندارد است؛ لذا هنگامی که شما درگیر این بیماری شده‌اید و به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید، معمولاً به شما توصیه می‌شود که حتماً یک جفت دمپایی خار پاشنه یا صندل خار پاشنه بخرید؛ چراکه بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه درمان این عارضه پوشیدن دمپایی یا صندل مناسب است. دمپایی خار پاشنه یا صندل خار پاشنه در واقع نوعی پوشینه طبی هستند که بر اساس ویژگی‌های فردی هر بیمار طراحی و تولید می‌شود. این پوشینه‌های پا به صورت تخصصی و با توجه به اندازه گیری میزان فشاری که به پا وارد می‌شود در مراکز ارتوپدی طراحی و ساخته می‌شوند.

به یاد داشته باشید دمپایی خارپاشنه یا صندل خار پاشنه:

دمپایی خارپاشنه
  • نسبت به دیگر دمپایی یا صندل‌ها برای درمان بیماری شما تأثیر و کارایی بیشتری دارند.
  • نیازهای شما را برطرف می‌کنند.
  • به رفع و پیشگیری از درد و آسیب به پاشنه پای شما کمک می‌کنند.
  • عملکرد پاهای شما را بهبود می‌ بخشند.
  • مشکلات مربوط به پای شما را اصلاح می‌کنند.

ویژگی‌ های که یک دمپایی طبی مناسب برای درمان خارپاشنه باید داشته باشد

در خصوص ویژگی‌های بارز دمپایی خار پاشنه یا صندل خارپاشنه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کفی این پوشینه‌ها مطابق با نیازهای بیمار و با توجه به قوس‌های کف پا طراحی می‌شود.
  • کفی دمپایی خار پاشنه سبک، ضخیم و دارای خاصیت الاستیکی هستند.
  • رویه صندل‌های خار پاشنه جنسی مرغوب و انعطاف‌پذیر دارند.
  • در قسمت جلویی این دمپایی یا صندل‌ها برای حرکت انگشتان پا فضای لازم و کافی وجود دارد.
  • پشتی این پوشینه‌های پا به اندازه‌ای محکم و سفت طراحی شده که مانع از حرکت مچ پا می‌شود.
  • پاشنه این کفش بین 5/1 تا 4 سانتیمتر است.

ارزان‌ ترین راه درمان خارپاشنه پا چیست؟

با توجه به ویژگی‌های که برای دمپایی خار پاشنه بیان شد، بهتر است شما علاوه بر درمان‌ های مختلفی که وجود دارد، حتماً نسبت به خرید این دمپایی‌ ها از مراکز معتبر اقدام نمایید. علاوه بر این کفش‌ ها، اگر تمایل دارید در فصل‌های بهار و تابستان از صندل و دمپایی استفاده کنید و به دلیل داشتن این بیماری، از خرید این محصولات امتناع می‌کنید، بهتر است پوشیدن صندل خارپاشنه را امتحان کنید که هم استاندارد و طبی بوده و هم برای افراد دارای این عارضه طراحی شده‌ است.

بنابراین اگر به دنبال ارزان‌ترین و کم هزینه‌ ترین راه درمان می‌گردید، ما به شما پیشنهاد می‌کینم که:

  • برای راه رفتن و پیاده روی از دمپایی خارپاشنه یا صندل خار پاشنه استفاده نمایید.
  • پدهای مخصوص بیماری خار پاشنه پا هم می‌تواند در کاهش دردهای شما مؤثر باشد.
  • سعی کنید حتماً در منزل هم صندل خارپاشنه یا دمپایی خارپاشنه برای انجام کارهای روزانه بپوشید تا کمتر دچار درد شوید.

شما می‌توانید این نوع صندل و دمپایی را از فروشگاه‌های معتبر به صورت حضوری یا غیرحضوری خریداری نمایید و چنانچه می‌خواهید اینترنتی این محصولات را خریداری کنید، می‌توانید به فروشگاه ما هم سری بزنید و از نمونه‌های موجود در وب‌سایت دیدن فرمایید.

قبل از خرید دمپایی طبی مردانه حتما راهنمای خرید دمپایی طبی را مطالعه کنید

معرفی دمپایی خارپاشنه

معرفی چند نمونه صندل خار پاشنه و دمپایی مخصوص خار پاشنه برای درمان :

در هنگام استفاده از دمپایی طبی مناسیب برای درمان ترجیحا از محصولاتی استفاده کنید که چرم طبیعی باشند. اگر راه تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی را نمی دانید حتما راهنمای بهترین روش تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی را بخوانید.

برای دیدن قیمت و تنوع رنگ برروی تصویر محصول کلیک کنید

دمپایی طبی زنانه مدل 021
دمپایی طبی زنانه
دمپایی طبی زنانه
دمپایی طبی زنانه
دمپایی طبی زنانه مدل 023
دمپایی طبی زنانه
دمپایی طبی زنانه
دمپایی طبی زنانه
دمپایی طبی زنانه مدل 024
دمپایی طبی زنانه
دمپایی طبی زنانه مدل 01
دمپایی طبی زنانه

برای دیدن همه مدلها و قیمت ها وارد لینک زیر شوید

چه مواردی زمینه ساز و مستعد کننده بیماری خار پاشنه هستند؟

از جمله مواردی که می‌توانند مستعد کننده و زمینه ساز برای ابتلای فرد به این بیماری می شود، عبارت‌ اند از:

  • داشتن دیابت
  • افزایش سن (البته در صورتی که با کاهش انعطاف پذیری بافت همبندی کف پا و همچنین نازک شدن لایه چربی محافظ پاشنه پای فرد همراه باشد.)
  • داشتن اضافه وزن و چاقی
  • دویدن فرد بر روی سطوح ناهموار و سخت
  • راه رفتن نادرست در صورتی که باعث فشار بیش از حد به رباط‌ها، استخوان پاشنه و اعصاب نزدیک پاشنه پای فرد شود.
  • ایستادن‌های طولانی مدت بر روی پا
  • داشتن قوس زیاد در کف پا یا صاف بودن کف پا
  • پوشیدن کفش‌های نامناسب و پاشنه بلند
  • ضربه به پاشنه پا
  • جنسیت (طبق تحقیقات انجام شده این بیماری در خانم‌ ها بیشتر از آقایان شایع است.)
  • فعالیت‌ های بدنی و ورزشی که به صورت کوتاه و سریع انجام می‌شوند.

پا قلب دوم انسان است؛

بنابراین شما عزیزان برای محافظت و سلامتی آن باید کفش مناسب بپوشید؛ چراکه اگر کفش شما نامناسب باشد یا اینکه اندازه آن متناسب با سایز پای شما نباشد، قوس کف پای شما به خوبی محافظت نمی‌شود و به مرور زمان احتمال بروز بیماری خارپاشنه در ناحیه پاشنه پای شما افزایش خواهد یافت، پس به نوع کفشی که می‌خرید، دقت نمایید.

علت ایجاد خار پاشنه

چی باعث ایجاد خار پاشنه در پا می شود؟

علت ایجاد خار پاشنه

علت به وجود آمدن خار پاشنه: در خصوص دلایل ایجاد بیماری می‌ توان گفت:

  • معمولاً این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که کشیدگی طولانی مدت رباط‌ ها و عضلات پا، باعث ایجاد فرسودگی در بافت نرم و تخت پاشنه شود.
  • همچنین پاره شدن غشایی که استخوان پاشنه پا را می‌ پوشاند، نیز از دیگر دلایل ایجاد این بیماری به شمار می‌رود.
  • با توجه به اینکه با افزایش سن پاشنه پای فرد آسیب‌ پذیرتر می‌شود و در این حالت ممکن است پد و بالشتک‌ های محافظ پاشنه پا از بین بروند و دیگر قادر به جذب شُک و ضربه به این ناحیه از پا نباشند، این بیماری در فرد ایجاد می‌شود.
  • یا اینکه ممکن است رسوبات کلسیم به مرور زمان در زیر پاشنه جمع شوند و این رسوبات تشکیل برآمدگی‌های استخوانی را بدهند که به این حالت خار پاشنه گفته می‌شود.

معرفی 3 مرکز درمان تخصصی خار پاشنه در تهران:

 

نام مرکزادرس مرکزتلفن جهت گرفتن نوبت
کلینیک سلامت پا پردیستهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، روبروی مجتمع تجاری پالادیوم، ساختمان پیراسته، طبقه ۴، واحد ۴۱۰۹۱۲۹۳۷۱۰۸۳
کلنیک نیاورانتهران خیابان نیاوران ( باهنر) ، بین سه راه کامرانیه و میدان نیاوران، روبروی مرکز خرید نارون ، پلاک 127 طبقه 5 واحد 9۰۲۱۲۶۱۲۲۶۲۶
کلینیک پاپزشکی دکتر فووتتهران، خیابان ملاصدرا ابتدای شیرازی شمالی، شماره ١۵۴02143682

کلام آخر

ما در این پست تحت عنوان خار پاشنه چیست؟ علت و راه درمان تلاش کردیم از این بیماری برای شما بیشتر بگوییم و روش‌های درمان آن را هم بیان نمودیم.

در این بیماری به دلیل وارد شدن فشارهای نامتناسب به کف پا ایجاد می‌شود و برای درمان آن روش‌های مختلفی وجود دارد، اگرچه حدود 90 درصد افرادی که به این عارضه مبتلا می‌شوند بودن عمل جراحی بهبود یافته و درمان می‌شوند؛ اما مهم‌ترین و ضروری‌ ترین اصل پیشگیری از این بیماری پوشیدن کفش‌ و صندل  مناسب است.

پس اگر می‌خواهید به این بیماری دچار نشوید بهتر است کفش‌های کاملاً تخت، بدون قوس و دارای پاشنه بسیار بلند را نپوشید، وزن خود را متعادل نگهدارید و در صورتی که دچار درد در ناحیه پاشنه پا شدید، به دنبال خرید دمپایی‌های طبی مخصوص این بیماری بروید و در طول مدت درمان از این کفش‌ها استفاده نمایید.

خواننده گرامی در انتها از شما می‌خواهیم برایمان بنویسید :

  1. اگر به این بیماری دچار هستید و بهبود یافتید برای ما بنویسید که از چه روش درمانی استفاده کردید؟
  2. این بیماری چه مشکلاتی در زندگی برای شما ایجاد کرده؟

پاسخ به سوالات:

در پایان اگر سوالی دارید برای ما بنویسید , ما در اولین زمان ممکن پاسخ خواهیم داد

خیلی ها از ما می پرسند اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟ پاسخ را در زیر بخوانید….

بصورت خلاصه می توان گفت اگر خار پاشنه درمان نشود می تواند زنگی فرد را بطور کامل مخطل کند. هستند افرادی که دچار خارپاشنه پا هستند و هیچ علائم و دردی تدارند ولی خارپاشنه پا در افرادی که همراه با درد می باشد می تواند در دراز مدت قدم برداشتن و راه رفتن را برای فرد مخطل کند و باعث لنگیدن و درد شدید در پا میشود. تا آنجا که شما توان قدم برداشتن نداشته باشید.

علائم بیماری شامل:

  • احساس درد شدید در هنگام برداشتن اولین قدم‌ها در صبح و بعد از بیدار شدن از خواب
  • احساس درد و خشکی در کف پا هنگام برداشتن اولین قدم‌ها بعد از نشستن به مدت طولانی
  • احساس درد در پاشنه پا که در طول روز کم‌کم شدیدتر می‌شود
  • احساس کوفتگی یا درد مبهم در پاشنه پا
  • احساس خستگی شدید در پاها در پایان روز
  • احساس درد در زیر پاشنه‌ی  پا، هنگام راه  رفتن روی سطوح سخت

اگر صبح که از خواب بلند می شوید چند قدم اول شما دردناک است و در پاشنه پا احساس درد دارید و بعد کم کم درد کم می شود و خصوصا در یک پاشنه احتمال بیماری خار پاشنه در شما بیشتر است. 

قبل از شدت پیدا کردن بیماری حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید ولی تا زمان مراجعه به پزشک می توانید به روش زیر درمان را در خانه آغاز کنید و هر روز این روند را تکرار کنید

  • حمام آب گرم و شستشوی پاها با نمک اپسوم (سولفات منیزیم)
  • قرار دادن پاها در محلول آب و سرکه سیب به مدت 5 تا 10 دقیقه
  • درست کردن خمیری از ترکیب 2/1 قاشق چای خوری جوش شیرین و آب و قرار دادن آن روی پاشنه به مدت 15 دقیقه و بستن پاشنه پا با گاز استریل
  • استفاده مداوم از دمپایی طبی مخصوص خارپاشنه در خانه و کفش خارپاشنه یا صندل مخصوص خارپاشنه در بیرون از خانه

 

————-

90%
Awesome

درصد رضایت خوانندگان این مطلب

  • شما چه امتیازی به این مطلب می دهید؟
13 نظرات
  1. کبیری می گوید

    سلام. دکتر برای درمان خارپاشنه بهم گفته باید عمل کنم. می خواستم بدونم روش درمانی هست که بشه بجای عمل درمان خارپاشنه در منزل انجام بدم و درمان بشم؟

    1. sandal.ir می گوید

      سلام. همینجوری نمیشه چیزی تجویز کرد. حتما باید تصاویر گرفته شده از پاتون رو یک متخصص بررسی بکنه. شرایط و میزان پیشرفت بیماری در افراد متفاوت است ولی می تونم بهتون بگم 90% افراد که دچار بیماری خار پاشنه هستند بدون جراحی درمان میشوند. پیشنهاد میدم حتما به یک پزشک دیگر که متخصص بیماری خارپاشنه هستند هم مراجعه کنید. ببینید نظر هردو پزشک یکی هست یا خیرآن وقت درباره عمل تصمیم بگیرید و در طول مدتی که به پزشک مراجعه می کنید می تونید برای چند هفته از یک دمپایی مخصوص خار پاشنه نیز استفاده کنید و دیگر روشهای درمان ذکر شده در مقاله بالا را انجام دهید اگر موثر نبود بعد به عمل جراحی فکر کنید. در مقاله سه تا کلنیک تخصوصی در رمینه بیماری خار پاشنه نیز معرفی شده که میتونید از آنها هم مشاوره بگیرید.

  2. مژگان امینی می گوید

    از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

    1. sandal.ir می گوید

      خار پاشنه در بیشتر مواقع علائمی ندارد. این درد به ‌خصوص هنگام راه‌ رفتن، پیاده روی سریع و دویدن بیشتر خود را نشان می ‌دهد. به ‌طور کلی خود خار پاشنه، علت درد پاشنه ی پا نیست؛ بلکه علت آن، آسیب به بافت نرمی است که با آن ارتباط دارد. علائم خار پاشنه می تواند یکی از موارد زیر باشد:

      احساس درد همچون فرو رفتن چاقو در پاشنه پا.
      ابتدای صبح که از خواب بیدار می ‌شوید و پای خود را بر زمین می‌ گذارد احساس درد می کنید.
      احساس درد خفیف در پاشنه ی پا و در طی روز.
      ورم و تورم در قسمت جلوی پاشنه ی پا.
      احساس گرما در قسمت پاشنه پای درگیر شده.
      احساس برآمدگی استخوان مانند قابل لمس در زیر پاشنه ی پا.
      حساس شدن قسمت زیرین پاشنه ی پا به طوری که راه رفتن با پای برهنه را سخت میکند.

  3. الهام می گوید

    با سلام و خسته نباشی.من۴۱سالمه و وزن ۶۸و قد۱۶۰.حدود یک سال و نیمه به طور مرتب روزانه یک تا یک ساعت و نیم پیاده روی سریع و دو انجام میدم(روزانه حدود ۷کیلومتر که بخش اعظم آن را آهسته می دوم)از حدود ۴ماه قبل بدنبال پوشیدن کفش ورزشی جدید متاسفانه دچار خار پاشنه پای راست شدم.(باگرفتن عکس اثبات شده)من معتاد ورزشم حالا با این وضعیت آیا باید به طور کل دویدن را کنار بگذارم ( آیا پیاده روی هم باید کلا قطع شود؟ ) لازم بذکر است مدت حدود ۸_۱۰ ساعت هم در محل کارم روی پا هستم. آیا خار پاشنه درمان قطعی داره؟ضمنا من آرتروز زانو هم دارم.تو رو خدا راهنماییم کنین.ممنونم

    1. sandal.ir می گوید

      سلام. درباره درمان قطعی خار پاشنه باید گفت بله راه و روشهای درمان قطعی وجود داره. با یک تشخیص درست و ارائه روش درمانی صحیح خار پاشنه درمان میشه. در ابتدا باید خار پشانه بودن درد پای شما قطعیت پیدا کنهه و تایید بشه ( بیماری های دیگری هم میتونند درد در ناحیه پاشنه پا را داشته باشند. ).
      برای تشخیص درست و صحیح شما باید یک عکس از کف پا بگیرید و به یک پزشک متخصص نشان دهید تا ببینید پای شما در چه وضعیتی قرار داره.
      تا زمان مراجعه به پزشک متخصص هم حتما وارد زیر را درنظر بگیرید.
      1. از قرار دادن کف پا بصورت مستقیم برروی زمین فعلا خودداری کنید. از دمپایی خار پاشنه و کفش مخصوص خار پاشنه استفاده کنید ( حتی درخانه و محل کار ).
      2. برای ورزش فعلا می تونید از ورزشها و حرکات ورزشی و نرمشی انجام بدید که کمتر روی پا ایستاده باشید. به جای دویدن می تونید از دوچرخه یا دوچرخه ثابت فعلا استفاده کنید. از پنجه پا برای رکاب زدن استفاده شود.

      در حال حاضر با توجه به اینکه نمی دانیم پای شما در چه وضعیت قرار دارد حتما نکات گفته شده بویژه استفاده از دمپایی مخصوص خار پاشنه را مدنظر داشته باشید تا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. با تشکر

  4. دکتر حسن براتی می گوید

    بسیار عالی و کاربردی

    1. sandal.ir می گوید

      خیلی ممنون اقای دکتر براتی. نظر لطف شماست

  5. علی می گوید

    آیا پیاده روی برای خار پاشنه مفید است؟ شاید بهتر باشه بپرسم پیاده روی برای خار پاشنه مضر است؟

    1. sandal.ir می گوید

      چند دقیقه پیاده روی پس از بلند شدن از خواب ممکن است به کاهش موقت احساس درد پاشنه پا کمک کند، ولی برای راه رفتن یا دویدن می تواند باعث درد شدید در پا شود و باعث تشدید بیماری خارپاشنه می شود. پس حتما هنگام راه رفتن از ابزاری مثل دمپایی مخصوص خار پاشنه برای کاهش سطح تماس پا با زمین استفاده کنید.

  6. نگار می گوید

    ایا استفاده از دمپایی طبی واقعا در درمان خار پاشنه موثر است؟

    1. sandal.ir می گوید

      اگر دمپایی که استفاده می کنید واقعا مخصوص درمان خارپاشنه باشد بله در درمان خارپاشنه موثر است. هر دمپایی طبی مناسب برای درمان خارپاشنه نیست. زیره دمپایی متفاوت استو طراحی خاص خود را دارد. بهترین دمپایی طبی مخصوص درمان خارپاشنه را در لینک زیر ببینید.

      https://sandal.ir/fa/women-heel-spur-slipper

  7. زرین می گوید

    سلام، مطالب آموزنده بود، ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.