تمیز کردن چرم طبیعی معضلی که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. دلایل مختلفی می‌تواند سبب بروز لکه بر روی کفش یا لباس شما شود, محصولات چرم هم از این قاعده مستثنا نیستند. هنگام دویدن در محیط آزاد یا وقتی‌که مشغول غذا خوردن هستید ممکن است لکه‌ ای بر روی کفش یا کاپشن چرم شما ایجاد شود. سؤالی که مطرح می‌شود این است که چگونه لکه ایجاد شده را از روی چرم پاک کنیم. برای آگاهی بیشتر در مورد پاک کردن لکه از روی چرم تا پایان با ما همراه باشید‌. 

قبل از هرچیزی باید بدانید روش تمیزکردن چرم طبیعی با روش تمیز کردن چرم مصنوعی می تواند کاملا متفاوت باشد زیرا امکان دارد روش یا محلولی که برای تمیز کردن چرم طبیعی استفاده می کنید در صورتی که برای تمیز کردن چرم مصنوعی استفاده شود باعث خراب شدن چرم شود و بلعکس. پس قبل از هر چیزی حتما باید تشخیص دهید محصول شما از چرم طبیعی است یا چرم مصنوعی برای انجام این کار مقاله بهترین روش تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی  را مطالعه کنید.

آنچه که در این مقاله می خوانید:

1. تمیز کردن چرم طبیعی

2. کارهایی که برای پاک کردن لکه از چرم نباید انجام داد

3. تمیز کردن لکه از چرم ورنی 

4.  تمیز کردن لکه چربی از روی چرم

5. تمیز کردن لکه خودکار از روی چرم

6. تمیز کردن لکه رنگ از روی چرم

7. تمیز کردن لکه جوهر از روی چرم 

8. تمیز کردن لکه لاک از روی چرم

9. تمیز کردن لکه الکل از روی چرم

10. ویدیو آموزش تمیز کردن انواع چرم

 

تمیز کردن چرم طبیعی

تمیز کردن چرم طبیعی

برای تميز كردن چرم طبيعي با در نظر گرفتن اینکه چه نوع محصول چرمی را می خواهید تمیز کنید طبق مراحل زیر عمل می کنید و فراموش نکنید که روش تميز كردن چرم طبيعي با چرم مصنوعی متفاوت است.

  • با یک فرچه مودار یا یک دستمال تمیز تمام گرد و غبار روی چرم را تمیز کنید.
  • یک فنجان آب ولرم را با یک قاشق مرباخوری شامپو بچه را باهم مخلوط کنید.
  • محلول فوق را در یک تشت پلاستیکی بریزید و با فشار آب, آن ظرف را آبگیری کنید به گونه ای که کف کند.
  • کف حاصل شده را با یک با یک اسفنج نرم یا پارچه نرم  برروی محصول چرمی بمالید تا رطوبت آن را چرم به خود بگیرد. بعد از 15 دقیقه آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید.
  • در آخر آن را در مجاورت هوای آزاد در دمای معمولی داخل یک اتاق قرار دهید تا به آرامی خشک شود. ( چرم طبیعی را در مجاورت آفتاب قرار ندهید. )

نکته مهم: قبل از استفاده از مواد پاک کننده ذکر شده بالا و یا هر محلول دیگری باید ابتدا این مواد در محل‌هایی از محصول که در معرض دید نیست امتحان شود تا اثری که روی چرم می گذارد را بررسی کنید.

 

کارهایی که نباید انجام داد

برای تميز كردن چرم طبيعي چه کارهایی نباید انجام داد؟

1. هرگز از دنبه، روغن زیتون و... برای نرم کردن چرم استفاده نکنید. استفاده از دنبه سبب کدر شدن سطح چرم طبیعی می شود

2. هرگز لباس چرم را از میخ چوبی و یا فلزی آویزان نکنید تا شکل ظاهری آن تغییر نکند

3. هرگز برای خشک کردن چرم یا لباس چرمی آن را در جلوی هوای داغ، روی رادیاتور یا بخاری قرار ندهید.

4. هر گز از واکس‌ های پارافین‌ دار استفاده نکنید

5. هرگز اشیای سنگین داخل جیب های چرمی و یا روی قرار ندهید

6. هرگز چرم را به صورت خیس یا مرطوب در کاور و کمد قرار ندهید

 

آموزش پاک کردن لکه از روی چرم.

قبل از اینکه محصول چرمی شما کثیف و یا لک بشود بهترین کار این است که بهترین راه روش مراقبت از آن را بیاموزید و نگذارید آسیبی به محصولات چرمی خودتان وارد شود. پس حتما مقاله تکنیک نگهداری و مراقبت از چرم طبیعی را مطالعه کنید. انواع روش تميز كردن لک از روی چرم طبيعي:

تمیز کردن لکه از چرم ورنی 

پاک کردن لکه از روی چرم ورنی

برای پاک کردن لکه ایجاد شده بر روی چرم ورنی نیاز به یک محلول که ترکیبی از آب و سرکه است، دارید. آب و سرکه را به نسبت برابر با یکدیگر ترکیب کنید. برای تمیز کردن لکه با استفاده از این محلول ابتدا با یک پارچه تمیز مقداری از ترکیب سرکه و آب را روی لکه مورد نظر بمالید‌. پس از آن از پارچه تمیز دیگری برای خشک کردن محلول از روی چرم ورنی استفاده کنید. اگر با استفاده از این روش لکه روی چرم به درستی پاک نشد یا اینکه لکه کثیفی بر روی چرم ورنی باقی ماند، با استفاده از یک تکه اسفنج مقداری از کف شامپو بچه را روی چرم بمالید و با استفاده از اسفنج و کف لکه مورد نظر را تمیز کنید‌. پس از کف مالی کردن لکه، کف حاصل را با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز پاک کنید‌. خواهید دید که لکه به طور کامل برطرف شده است.

 

تمیز کردن لکه از روز چرم معمولی

پاک کردن لکه از روی چرم معمولی

روش پاک کردن لکه از روی چرم معمولی هم همانند روش پاک کردن لکه از روی چرم ورنی است. لازم به یاداوری است که هنگام تهیه محلول آب، سرکه یا شامپو بچه برای تمیز کردن لکه از روی چرم آب کمی استفاده کنید. بهتر است بدانید استفاده از آب زیاد و رسیدن رطوبت زیاد به چرم می‌تواند به بافت آن آسیب وارد کند. علاوه بر این رطوبت زیاد سایز چرم را نیز کاهش می‌دهد.

 

پاک کردن لکه چربی

تمیز کردن لکه چربی از روی چرم

در برخی مواقع هنگام غذا خوردن ممکن است لکه چربی بر روی چرم ایجاد شود. برای پاک کردن لکه چربی از روی چرم باید در ابتدا محل لکه را با استفاده از یک پارچه خشک تمیز کرد. پس از این مرحله از یک پارچه تمیز و نم دار برای پاک کردن لکه چربی از روی چرم استفاده کنید. پس از کشیدن پارچه نم دار بر روی چرم از محلول آب و سرکه ( به نصبت مساوی ) + یک دستمال استفاده کرده و لکه چربی را تمیز می کنید. بجای سرکه از کف شامپو بچه نیز می توان استفاده کرد‌. راهکار گفته شده برای پاک کردن لکه‌های پروتئینی نظیر لکه خون و اوره نیز موثر است.

نکته مهم : آب و سرکه خود باعث آسیب جدی به چرم میشود پس حتما از مقدار کمی برای تمیز کردن استفاده کنید و حتما ابتدا این محلول را در ناحیه ای که در دید نیست مثل قسمت داخلی کفش چرم تست کنید که مقدار سرکه آن زیاد نباشد. 

 

پاک کردن لکه خودکار از روی چرم

تمیز کردن لکه خودکار از روی چرم

پاک کردن لکه خودکار از روی چرم

از جمله ویژگی‌های برتر چرم که سبب محبوبیت بیشترآن شده است، می‌توان به این نکته اشاره کرد که به طور ذاتی چرم قابلیت تنفس دارد. ناگفته نماند که این مزیت چرم در برخی موارد می‌تواند مشکل ساز باشد. به عنوان مثال اگر لکه خودکار بر روی چرم ایجاد شود باید هر چه زودتر نسبت به پاک کردن لکه خودکار از روی چرم اقدام کنید. در صورتیکه پاک کردن لکه خودکار از روی چرم به تاخیر بیفتد، خاصیت تنفس چرب ممکن است سبب نفوذ خودکار با لایه‌های زیرین چرب شود. لازم به توضیح است که نفوذ خودکار به لایه‌های زیرین پاک کردن لکه آن را سخت‌تر می‌کند. برخی از افراد معتقدند که الکل لکه خودکاری که روی چرم ایجاد شده است را پاک می‌کند. در این خصوص باید گفت این باور کاملا اشتباه است و برای پاک کردن لکه خودکار از روی چرم هیچگاه نباید از الکل استفاده کرد. بهترین محلول برای پاک کردن لکه خودکار از روی چرم محلول آب، سرکه یا شامپو بچه است. پس از اینکه با محلول مورد نظر لکه خودکار را از روی چرم پاک کردید، چرم را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود.

 

تمیز کردن لکه رنگ از روی چرم

پاک کردن لکه رنگ از روی چرم

در خصوص پاک کردن لکه رنگ از روی چرم باید گفت لکه رنگ به آسانی از روی چرم پاک نمی‌شود‌. سختی اینکار تا حدی است که برخی از افراد معتقدند که تنها افرادی که تخصص و تجربه کافی را دارند می‌توانند نسبت به پاک کردن لکه رنگ از روی چرم اقدام کنند. برخی از منابع راهکارهایی را برای پاک کردن لکه رنگ از روی چرم پیشنهاد داده‌اند، اما لازم به توضیح است که بیشتر راهکار‌های پیشنهادی سبب پاک شدن لکه رنگ از روی چرم نمی‌شوند. زیرا خاصیت نفوذ پذیری و تنفس چرم سبب می‌شود تا به محض برخورد رنگ و چرم با یکدیگر رنگ به لایه‌های زیرین چرم نفوذ کند. نفوذ چرم به لایه‌های زیرین سبب می‌شود تا پاک کردن رنگ از روی چرم بسیار سخت شود.

 

نکته مهم: از تینر و یا نفت برای پاک کردن رنگ بروی چرم هرگز استفاده نکنید زیرا خود تینر باعث از بین رفتن چرم طبیعی می شود. 

 

تمیز کردن لکه جوهر از روی چرم

پاک کردن لکه جوهر از روی چرم

لکه جوهر شباهت زیادی به لکه خودکار دارد. چه بسا که ریختن خودکار بر روی چرم سبب ایجاد لکه جوهر بر روی آن شده باشد. به همین دلیل روش پاک کردن لکه جوهر از روی چرم شبیه به پاک کردن خودکار از روی چرم است. در پاک کردن لکه جوهر از روی چرم نیز داشتن سرعت عمل حرف اول را می‌زند. تاخیر در پاک کردن لکه جوهر سبب خشک‌ شدن جوهر و نفوذ آن به لایه‌های زیرین چرم می‌شود. در هر دو حالت پاک کردن جوهر از روی چرم کار سخت‌تری می‌شود‌. بنابراین برای پاک کردن لکه جوهر به محض کثیف شدن چرم با استفاده از دستمال تمیز و محلول آب و سرکه نسبت به تمیز کردن لکه جوهر از روی چرم اقدام کنید.

پاک کردن لکه لاک از روی چرم

تمیز کردن لکه لاک از روی چرم

پاک کردن لکه لاک از روی چرم

ریختن لاک بر روی چرم نیز می‌تواند لکه‌ های زیادی را بر روی چرم بر جای بگذارد. خوشبختانه استون یک حلال خوب برای لاک است. به همین دلیل برای پاک کردن لاک از روی چرم می‌توانید از یک دستمال تمیز که به استون آغشته شده است، استفاده کنید. در خصوص پاک کردن لاک از روی چرم لازم به توضیح است که در برخی موارد استون می‌تواند به بافت چرم آسیب وارد کند. برای اطمینان از اینکه استفاده از استون بر روی چرم سبب آسیب وارد شدن به آن می‌شود یا خیر قبل از تمیز کردن لکه لاک مقدار کمی استون را بر روی قسمت کوچکی از چرم امتحان کنید. اگر چرم دچار مشکل خاصی نظیر تغییر رنگ نشد می‌توانید با خیال راحت لاک را با استفاده از استون از روی چرم پاک کنید.

 

اگر محصولی از چرم طبیعی دارید قبل از اینکه به دلیل شرایط نگهداری غلط به آن آسیبی برسد حتما مقاله روش نگهداری از چرم طبیعی را مطالعه کنید

 

تمیز کردن لکه الکل از روی چرم

پاک کردن لکه الکل از روی چرم

الکل برای ضد عفونی کردن و تمیز کردن سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما شرایط برای چرم کمی متفاوت‌ تر از دیگر لوازم و سطوح است‌. استفاده از الکل بر روی لوازم چرمی ممکن است بر روی آنها لکه‌های ماندگاری را به وجود بیاورد. به همین دلیل است که گفته می‌شود، برای پاک کردن لکه از روی چرم به هیچ عنوان از الکل استفاده نکنید. در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف لکه الکل بر روی چرم ایجاد شود. برای پاک کردن لکه الکل از روی چرم می‌توانید از محلول‌های مخصوصی که برای پاک کردن لکه الکل از روی چرم وجود دارند، استفاده کنید. برای بهتر شدن ظاهر چرم پس از پاک شدن لکه الکی می‌توانید چرم را واکس بزنید.

در نتیجه در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد پاک کردن لکه از روی چرم پرداختیم. دانستید که لکه‌های مختلفی که بر روی چرم ایجاد می‌شوند، قابل پاک شدن هستند. نکته مهم نگهداری صحیح از چرم است تا دچار لکه نشود. اگر چرم دچار لکه شد مهمترین کار داشتن سرعت عمل است. زیرا چرم دارای خاصیت تنفس و نفوذ پذیری بالایی است. این ویژگی سبب می‌شود تا اگر لکه ایجاد شده بر روی چرم به سرعت پاک نشود، به لایه‌های زیرین چرم نفوذ کند. نفوذ لکه به لایه‌های زیرین چرم پاک کردن آن را سخت‌تر می‌کند.

 

آموزش تمیز کردن انواع محصولات چرمی

آموزش ویدیویی تمیز کردن انواع لکه از روی کیف چرم

اگر یک کیف چرم اورجینال دارید و به آن علاقه زیادی دارید باید بدانید کیف چرم نیاز به نگهداری و مراقبت دارد و هر بار که کثیف شد باید سریعا تمیز شود تا لکه کثیفی روی آن باقی نماند. برای یادگیری تکنیکهای جدید تمیز کردن کیف چرمی و روشهای نگهداری و مراقبت از کیف چرم ویدیو زیر را کامل تا انتها ببینید.

آنچه که در این ویدیو می آموزید:

  • چگونه لکه جوهر از روی کیف چرم پاک کنیم

  • چگونه لکه چربی غذا را از روی کیف چرمی پاک کنیم

  • چگونه لکه سس را از روی کیف پاک کنیم

  • چگونه آب ریخته شده روی کیف چرم زا تمیز کنیم که جای لک شدن آن باقی نماند

  • چگونه کیف چرم را در کمد یا در قفسه لباسهایتان نگهداری کنید که آسیب نبیند

پس این ویدیو را تا انتها ببینید

 

 

 


حال اگر تکنیک بهتری برای تمیز کردن انواع محصولات چرمی دارید حتما از طریق ( ثبت نظر ) در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

 

----------

سوالات متداول:

سوال: برای براق شدن چرم از چه محلولی می توان استفاده کرد؟

پاسخ: برای براق شدن چرم می توانید از ژل براق کننده چرم استفاده کنید. مقدار کمی از ژل را برروی چرم ریخته و با یک دستمال تمیز و نرم به آرامی ژل را برروی چرم بمالید. ولی اگر ژل در دسترس ندارید می توانید از محلول خانگی زیر برای براق کردن چرم استفاده کنید:

  • یک فنجان آب ولرم
  • یک قاشق مرباخوری شامپو بچه
  • اسفنج نرم یا پارچه نرم

این محلول را آماده کرده و با یک اسفنج نرم به آرامی برروی چرم بمالید.

 

سوال: از چه موادی برای تمیز کردن چرم طبیعی هرگز نباید استفاده کرد؟

پاسخ: از این مواد اصلا برای تميز كردن چرم طبيعي استفاده نشود

  1. سرکه خالص به تنهایی
  2. الکل
  3. نفت و بنزین
  4. تینر

 

سوال: آیا آب چرم را خراب میکند؟

 خیر. چیزی که به‌ تدریج منجر به خراب شدن چرم می‌شود خشک شدن سطح آن است. وقتی یک محصول چرمی شسته می‌شود بخشی از چربی طبیعی سطح خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل ممکن است پس از شستن چرم شاهد خشک شدن و خراب شدن تدریجی آن باشیم. در حالی که این آب یا شوینده نیست که منجر به خراب شدن چرم شده است بلکه خشک شدن چرم و  واکس نخوردن و چرب نشدن چرم است که آن را دچار فرسودگی و خرابی می‌کند.