آنچه که در این مقاله میخوانید:

  1.  4 توصیه اساسی در نگهداری از محصولات چرمی
  2. مراحل مراقبت از محصولات چرم طبیعی
  3. چکار کنیم چرم پوست پوست نشود؟
  4. تکنیک مراقبت و نگهداری از صندل چرم
  5. تکنیک مراقبت و نگهداری از کاپشن چرم
  6. تکنیک مراقبت و نگهداری از کفش چرم
  7. تکنیک مراقبت و نگهداری از مبل چرمی

 

روش نگهداری از چرم طبیعی

چرم طبیعی ماده‌ای محبوب و گران قیمت است که اصالت آن به قدمت تاریخ برمی‌گردد، آن زمان که انسان‌ها به فکر استفاده از پوست حیوانات افتادند و تلاش کردند از این متریال منحصربه‌فرد برای خود محصولات متنوعی را تولید نمایند. روزبه‌روز و با پیشرفت جوامع بشری و همچنین ورود به عصر مدرن و صنعتی، چرم طبیعی هم به جایگاه ویژه‌ای رسیده و امروزه تولید کنندگان بسیاری در حوزه‌های مختلف برای تولید کالاهایی نظیر مبلمان، پوشاک، کیف و کفش، صندل، دمپایی و ... از این ماده باارزش استفاده می‌کنند.

جذابیت همیشگی چرم طبیعی به حدی است که حتی در کهنه‌ترین حالت هم مثل روز اول آن زیبا و دلنشین است، به طور که گفته می‌شود: عمر مفید چرم طبیعی در حدود 10 تا 15 سال بوده و به هر اندازه از این ماده بیشتر استفاده شود، زیباتر به نظر می‌رسد. بر این اساس بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی می‌گردند تا به وسیله آنها بتوانند چرم نوی خود را کهنه‌تر نشان دهند؛ چراکه چرم طبیعی کهنه جا افتاده‌تر و انعطاف پذیرتر از چرم نو است.

چرم طبیعی یا اصیل که با روش دباغی پوست حیوانات به دست می‌آید، مسلماً کاری بس دشوار و سخت است؛ چراکه چرم اصیل به سادگی شکل می‌گیرد، انعطاف پذیری بالایی دارد و فساد پذیری آن در محیط مرطوب نیز بسیار بالا است. اما برای اینکه محصولات چرمی به خصوص چرم طبیعی عمر بیشتر و مفیدتری داشته باشند، لازم است از آنها نگهداری و مراقبت شود.

آیا راه تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی را می دانید؟ اگر نمی دانید حتما مقاله بهترین راه تشخیص چرم طبیعی را مطالعه کنید.

 

با توجه به این که مراقبت از محصولات چرم طبیعی اهمیت زیادی دارد، لذا ما در این پست تصمیم داریم به بیان نکاتی پیرامون چگونگی و نحوه نگهداری از این ماده ارزشمند بپردازیم. اگر شما نیز به دنبال روش‌های متفاوت نگهداری از محصولات چرمی خود از قبیل کیف و کفش، صندل و دمپایی و ... هستید، تا پایان با ما همراه باشید.

نگهداری از چرم طبیعی

4 نکته مهم و اساسی برای مراقبت از هرنوع محصول چرم طبیعی

اگر محصولی دارید که از چرم طبیعی می باشد فرقی نمی کند که آن محصول یک کاپشن چرم طبیعی باشد و یا یک کیف چرمی و یا یک کفش چرم و حتی یک مبل راحتی چرمی. درکل فرقی ندارد آن محصول چیست. اگر چرم طبیعی در آن بکار رفته  این چند نکته مهم و اساسی را برای نگهداری و مراقبت از انواع محصولات چرمی باید رعایت کنید.

1. هرگز محصولات چرمی (چرم طبیعی) را در برابر آفتاب مستقیم طولانی مدت قرار ندهید.

2. هنگام نگهداری حتما محصول چرمی خود را در جای خشک و خنک نگهدری کنید.

3. هرگز محصولات چرمی را در کیسه های پلاستیکی برای مدت طولانی قرار ندهید.

4. همیشه سطح چرم را با روغن های مخصوص چرم طبیعی چرب نگهدارید ( بیش ار اندازه نباید چرب باشد).

 

 

مراحل مراقبت و نگهداری از محصولات چرمی

به طوری کلی نگهداری چرم طبیعی و محصولات تولید شده از چرم شامل 3 مرحله می‌شود که عبارت است از:

  1. تمیز نگه داشتن چرم طبیعی : مرحله اول که به عنوان مهمترین مرحله برای مراقبت از چرم طبیعی باید انجام شود، این است که شما سعی کنید محصول چرمی خود را پاکیزه نگه دارید و در صورتی که مایعی بر روی سطح بیرونی آن ریخت یا اینکه چیز کثیفی بر روی آن مالیده شد، بلافاصله اقدام به پاک کردن آن نمایید؛ چرا که اگر نسبت به مراقبت از محصولات چرمی خود بی تفاوت باشید، با گذشت زمان ساختار و بدنه اصلی چرم دچار آسیب خواهد شد.

  2. خشک کردن چرم طبیعی : دومین مرحله این است که تلاش کنید محصولات چرمی خود را خشک نگه دارید. اگر این محصولات به هر دلیلی خیس شدند آنها را در برابر حرارت مستقیم یا آفتاب مستقیم خورشید قرار ندهید.

  3. مرطوب نگه داشتن چرم طبیعی : در مرحله سوم وظیفه شما این است که به وسیله نرم‌کننده‌ها و روغن‌های مخصوص چرم، محصول چرمی مورد نظرتان را مرطوب نگه دارید.

 

بهتر است بدانید:
اگرچه برای مرطوب نگه داشتن محصولات چرمی خود به ویژه چرم طبیعی، روغن‌های مخصوص بسیاری در بازار موجود است، اما شما می‌توانید برای مراقبت روزانه از کیف یا کفش چرمی خود به راحتی با استفاده از یک قطره کوچک روغن نباتی یا روغن آفتابگردان، با یک دستمال نرم سطح بیرونی آنها را مرطوب نگه دارید.

 

مراقبت و نگهداری از محصولات چرمی

 

چکار کنم چرم پوست پوست نشود؟

معرفی یک محلول خانگی برای نگهداری از چرم طبیعی

برای اینکه محصولات چرمی شما مثل کاپشن، کیف، کفش، صندل و ... طول عمر بیشتری داشته باشند و به‌ مرور زمان و با استفاده‌های مکرر از آنها، دچار خراش و پوسته‌ پوسته شدن نشوند، شما می‌توانید به راحتی در منزل جهت مراقبت از آنها یک محلول خانگی بسازید و برای تمیزکاری محصولات چرم طبیعی از آن استفاده نمایید.

این محلول پاک کننده خانگی شامل:

  • یک پیمانه آب ولرم
  • یک قاشق مربا خوری شامپوی بچه
  • چند قطره سرکه سفید

پس از ترکیب این مواد و درست شدن محلول خانگی، آن را به وسیله یک اسفنج نرم بر روی بیرونی محصول چرمی خود بکشید و پس از آغشته شدن چرم، آن را آبگیری نمایید و کف جذب شده بر روی محصول چرمی را فشار دهید تا از آن خارج شود. سپس با دست آرام بر روی سطح چرم بکشید و با یک پارچه نرم رطوبت ایجاد شده را از روی سطح چرم خشک کنید. این محلول باعث دوام بیشتر و پاک شدن چرم میشود. 

نکته: دقت کنید که حتما سرکه با آب مخلوط شده باشد. چرا که خود سرکه به تنهایی قدرت اسیدی بالایی دارد و می‌تواند به چرم آسیب بزند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و عملی تر حتما مقاله بهترین تکنیکهای تمیز کردن چرم طبیعی  را مطالعه کنید

 

 
 
 
 

مراقبت و نگهداری از صندل چرم

نگهداری از صندل چرم

5 نکته اساسی برای نگهداری از دمپایی و صندل چرم

بهترین روش نگهداری و مراقبت از دمپایی چرم یا صندل چرم فقط و فقط در 5 نکته اصلی و مهم می توان خلاصه کرد

  1. مرتباً دمپایی چرم و صندل چرمی خودتان را با یک برس یا پارچه نرم پاکیزه کنید.
  2. مرتباً دمپایی چرمی تان را در معرض هوا قرار دهید ( در کیسه پلاستیکی و ... قرار ندهید ) .
  3. ذر صورت تماس با آب و یا رطوبت, آب یا رطوبت را در اسرع وقت پاک کنید.
  4. چرم مرطوب را به طور طبیعی و به دور از گرمای مصنوعی خشک کنید.
  5. هر 3-6 ماه یکبار دمپایی چرم را با نرم کننده مخصوص چرم مثل واکس چرم و ... نرم نگه دارید.

 

قبل از خرید دمپایی طبی زنانه چرم حتما راهنمای خرید دمپایی طبی را مطالعه کنید

 

محلول خانگی برای نگهداری از چرم طبیعی

نگهداری از کاپشن چرم

چگونه از کاپشن چرم طبیعی خود نگهداری کنیم؟

برای مراقبت و نگهداری از لباس‌هایی که از چرم طبیعی تولید شده‌اند؛ نظیر پالتو، کت و کاپشن چرمی به نکات زیر توجه کنید:

  • برای اینکه کاپشن چرمی شما نرمی و لطافت خود را حفظ کنند و دچار ترک خوردگی و پوسته‌پوسته شدن نشود، بهتر است از اسپری یا واکس مخصوص چرم استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از واکس مخصوص کاپشن چرمی، ابتدا این واکس را روی یک نقطه کوچک کاپشن امتحان کنید و پس از مناسب بودن، آن را بر روی تمام قسمت‌های لباس خود اسپری نمایید؛ چراکه اگر واکس برای کاپشن چرمی شما مناسب نباشد، ممکن است باعث خرابی یا حتی تغییر رنگ آن شود. برای این کار می‌توانید زیر یقه کاپشن را انتخاب کنید که دیده هم نمی‌شود.
  • در صورتی که به واکس یا اسپری مخصوص کاپشن و لباس‌های چرمی دسترسی نداشتید، می‌توانید برای حفظ نرمی و لطافت کاپشن چرمی خود و جلوگیری از خشک شدن آن از وازلین استفاده کنید.
  • در صورت خیس شدن کاپشن چرمی یا پاشیدن آب بر روی آن، جهت خشک شدن بهتر است کاپشن را در معرض جریان هوا یا نور کافی قرار دهید تا به صورت طبیعی خشک شود. به هیچ عنوان از خشک کن یا حرارت مستقیم سشوار برای خشک کردن کاپشن چرمی خود استفاده نکنید؛ چراکه باعث خراب شدن آن می‌شود.
  • چنانچه رد خودکار یا لکه جوهر بر روی آستین یا هر جای دیگری از کاپشن چرمی شما ایجاد شد، بهتر است برای پاک کردن این لکه‌ها، از یک فرد متخصص کمک بگیرید و اگر مجبور هستید که خودتان تمیزکاری را انجام دهید، می‌توانید با استفاده از یک دستمال آغشته به الکل این لکه‌ها را پاک نمایید.

 

چگونه از کیف چرم طبیعی خود نگهداری کنیم

نگهداری از کیف چرم

چگونه از کیف چرم طبیعی خود نگهداری کنیم؟

برای مراقبت و نگهداری از کیف چرمی به نکات زیر توجه کنید:

  • زمانی که دستتان کثیف است یا اینکه به تازگی از کرم مرطوب کننده استفاده کرده‌اید، هرگز به کیف چرمی خود دست نزنید.
  • سعی کنید هر روز از کیف چرمی‌تان استفاده نکنید و گاهی به آن استراحت بدهید تا چرم آن خراب نشود.
  • برای بالا بردن دوام و ماندگاری کیف چرمی خود و همچنین مرطوب نگه داشتن آن، بهتر است به طور مرتب از روغن‌ها یا نرم‌‌کننده‌های مخصوص استفاده نمایید.
  • چنانچه مجبور هستید هر روز از کیف چرمی خود استفاده کنید، حتماً هفته‌ای یکبار با دیک دستمال نخی نرم و لطیف آن را دستمال بکشید.
  • از قرار دادن لوازم و وسایل سنگین داخل جیب‌های کیف چرمی خود خودداری کنید تا کیف شما بر اثر تحمل سنگینی از لحاظ ظاهری دچار آسیب نشود.

نگهداری از کفش  چرم

 

مراقبت از کفش چرم

چگونه از کفش چرم طبیعی خود نگهداری کنیم؟

 برای مراقبت و نگهداری از کفش، صندل و دمپایی‌هایی که از چرم اصلی تولید شده‌اند، به نکات زیر توجه کنید:

  • کفش چرم طبیعی خود را به دور از گردوغبار، رطوبت و نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • از قرار دادن کفش و صندل چرم طبیعی خود در کنار کفش‌های ورنی خودداری کنید؛ چراکه این کار موجب رنگ دادن این کفش‌ها به هم می‌شود.
  • اگر کفش و صندل چرمی خود را داخل جاکفشی قرار می‌دهید، حتماً درب آن را ببندید تا از گردوخاک محافظت شود.
  • هنگامی که تازه از بیرون آمده‌اید، از قرار دادن کفش، صندل یا حتی دمپایی چرم طبیعی خود در داخل کمد یا جاکفشی خودداری کنید؛ چراکه رطوبت داخل آنها خشک نمی‌شود و این رطوبت به محصولات چرمی شما آسیب وارد می‌کند.
  • برای اینکه هنگام خرید کفش، دمپایی و صندل چرم طبیعی، سایز این محصولات متناسب و اندازه پای شما باشد، بهتر است، در انتهای روز این کار را انجام دهید؛ چراکه پاهای شما در اثر فعالیت‌های روزانه، متورم شده و اندکی افزایش حجم دارد.
  • زمانی که پای شما داخل کفش است، عرق کرده و ممکن است نمک حاصل از تعریق بدن شما به کفش چرمی آسیب وارد کند؛ لذا بهتر است برای جلوگیری از خشکی چرم و محفوظ ماندن لطافت و نرمی آن، کفش، صندل یا دمپایی چرمی خود را مرتب پولیش کنید.

 

تکنیک مراقبت از کفش چرم جیر

برای یادگیری این تکنیک خاص حتما ویدیو را با دقت تا انتها ببینید.

  

 

 

 

معرفی وبسایت برای خرید شوینده و اسپری چرم 

 

نگهداری از مبلمان چرم

مراقبت از مبل چرم

چگونه از مبلمان چرم طبیعی خود نگهداری کنیم؟

برای مراقبت و نگهداری از مبلمان چرمی، به نکات زیر توجه کنید:

  • سعی کنید به صورت منظم مبلمان چرمی خود را گردگیری کنید و درزهای آن را جارو برقی بکشید.
  • اگر بر روی مبلمان چرمی شما لکه‌های ایجاد شد، حتماً بلافاصله آن را پاک کنید. برای این کار می‌توانید از یک اسفنج نرم استفاده کرده و آن را روی لکه ایجاد شده بر روی مبل قرار دهید تا مایع را جذب و خشک کند.
  • بهتر است در منزل مبلمان چرمی خود را در مکانی قرار دهید که به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشد تا مانع از ترک خوردگی در سطح پارچه چرمی مبلمان شما شود.
  • از قرار دادن مبلمان چرمی در مجاورت شوفاژ، بخاری و شومینه خودداری کنید تا حرارت و گرما باعث آسیب به سطح چرمی مبل نشود.
  • برای درخشان ماندن بهتر مبلمان چرمی می‌توانید از اسپری مخصوص استفاده نمایید؛ البته بیان این نکته مهم و ضروری است که از اسپری‌های جلا دهنده و براق کننده هر 6 ماه یکبار در صورتی که رنگ مبلمان چرمی کم‌رنگ شده بود استفاده نمایید.

 

نگهداری از چرم طبیعی

نکات مهم و ضروری برای نگهداری از چرم طبیعی

برای اینکه محصولات چرم طبیعی شما مثل کیف، کفش، کاپشن، مبلمان و ... طول عمر مفیدتری داشته باشند، لازم است در خصوص مراقبت از آنها به این نکات توجه کنید:

  1. حتماً محصولات چرم طبیعی خود را به صورت منظم گردگیری کنید؛ چراکه گردوخاک، گل‌ولای و ... به‌مرورزمان باعث خراب شدن سطح چرم آنها می‌شود.
  2. در صورتی که ماده‌ای بر روی سطح چرم ریخته شد که نمی‌توانید آن را با دستمال خشک پاک کنید، از کف صابون و یک اسفنج استفاده نمایید و به آرامی بر روی چرم بکشید تا لکه پاک شود و سپس با یک دستمال نرم، سطح چرم را خشک کنید.
  3. اگر برای مدتی نمی‌خواهید از کفش، کیف، کاپشن و ... خود استفاده نمایید، حتماً داخل آنها را با روزنامه باطله پر کنید تا شکل ظاهری این محصولات تولید شده از چرم حفظ شود و آسیب نبیند.
  4. سعی کنید هر چند ماه یکبار محصولات چرم را با اسپری و واکس مخصوص چرم نرم و براق نمایید تا همیشه مرطوب و درخشان به نظر برسند. (واکس و اسپری مخصوص چرم را می‌توانید از فروشگاه‌های ارائه دهنده محصولات چرمی تهیه نمایید)
  5. جهت نگهداری چرم طبیعی هرگز محصول چرمی خود را در جایی که رطوبت آن زیاد است قرار ندهید؛ چراکه چرم در اثر رطوبت بسیار دچار کپک می‌شود.
  6. به هیچ عنوان محصولات تهیه شده از چرم اصیل مثل کیف، کاپشن، کفش و ... را در کاور پلاستیکی نگهداری نکنید؛ چراکه اگر این کالاها خیس و مرطوب باشند، هنگام قرار دادن آنها در کاور نایلونی خشک نمی‌شوند.
  7. برای واکس زدن محصولات چرم خود، حتماً این کار را شب انجام دهید و آنها را در مکانی بگذارید تا واکس روی سطح چرم خشک شود، در غیر این صورت اگر چرم تازه واکس زده خود را در طول روز استفاده نمایید به دلیل جذب گردوخاک بر روی سطح آن، علاوه بر آسیب و خراب شدن، این کار باعث تیره و کدر شدن چرم نیز می‌شود.
  8. بر روی لباس‌های چرمی خود هرگز عطر یا ادکلن اسپری نکنید، چراکه این مواد بر روی سطح چرم حل شده و آن را خراب می‌کند.
  9. به هیچ عنوان چرم را به مدت زیاد در معرض آفتاب قرار ندهید و بهتر است برای نگهداری چرم طبیعی در منزل آن را به دور از گردوغبار و داخل کمد نگهداری نمایید.
  10. برای پوشیدن کفش چرم طبیعی از پاشنه کش استفاده نمایید.
  11. لباس‌های چرمی خود را داخل کمد به صورتی قرار دهید که به حالت تا نخورده قرار بگیرند تا شکل ظاهری آنها بهتر حفظ شود.

 

روش نگهداری از چرم

 

سخن پایانی

ما در این پست تحت عنوان "روش نگهداری از چرم طبیعی" تلاش کردیم تا برای شما عزیزان روش‌های نگهداری و مراقبت از محصولات تولید شده از چرم طبیعی را بیان کنیم.

این روزها افراد از خرید محصولات چرمی به دلیل مزیت‌های زیادی که دارد، بسیار استقبال می‌کنند، چراکه با خریداری این کالاها مطمئن هستند سال‌ها و بدون نگرانی از فرسوده شدن، می‌توانند از آنها استفاده نمایند.

اما برای اینکه محصولات چرم طبیعی طول عمر مفیدی داشته باشند و از لحاظ ظاهری زیباتر به نظر برسند، شما باید به نحوه مطلوبی از آنها مراقبت و نگهداری نمایید و به ظاهر این محصولات اهمیت دهید.

 

 در انتها آیا روش‌های دیگری را برای نگهداری از کفش، صندل و دمپایی چرم طبیعی می‌شناسید؟ لطفاً برایمان این موارد را بنویسید.

 

پرسش و پاسخ:

 سوال: بهترین روش نگهداری و مراقبت از محصولات چرمی چیست؟

پاسخ: بطور کلی بهترین راه و روش نگهداری از هر نوع محصول چرم بصورت خلاصه می توان گفت این 5 نکته است

  1. مرتباً چرم را با یک برس یا پارچه نرم پاک کنید.
  2. مرتباً چرم را در معرض هوا قرار دهید.
  3. آب یا رطوبت را در اسرع وقت از روی محصولات چرمی پاک کنید.
  4. چرم مرطوب را به طور طبیعی و به دور از گرمای مصنوعی خشک کنید.
  5. هر 3-6 ماه یکبار چرم را با نرم کننده مخصوص چرم نرم نگه دارید.

 

سوال: برای دوام بیشتر چرم طبیعی چه راهکاری وجود دارد؟

پاسخ : چرم طبیعی نیاز به نگهداری و مراقبت داره. برای مراقبت و دوام بیشتر چرم میتوان از این محلول استفاده کرد. دو فنجان آب گرم، یک قاشق غذاخوری صابون طبیعی بچه و یک قاشق سرکه را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. از یک پارچه میکروفیبر برای مالیدن مخلوط نرم کننده به چرم استفاده کنید ، دقت داشته باشید که ناحیه را با این محلول خیس نشود فقط مقدار مرطوب شود و ......

 

======================