درد کف پا و درمان درد کف پا

وجود درد در هر ناحیه از بدن می‌تواند نشانگر وجود یک عملکرد غیرطبیعی یا آسیب باشد. در بسیاری از موارد می‌توانیم از دردهای متعددی که به سراغمان می‌آیند به ‌سادگی جلوگیری کنیم یا با روش‌های ساده‌ای از شدت آن ها بکاهیم.

وقتی که درد کف پا دامن‌ گیرمان شد به جستجوی علت درد کف پا می‌پردازیم و معمولاً به طیف وسیعی از دلایل برمی‌خوریم. عده‌ای در این مواقع علت درد کف پا در طب سنتی را برای یافتن درمان آن جستجو می‌کنند و بسیاری هم به دنبال پاسخ این پرسش که علت درد کف پا چیست در منابع پزشکی نوین هستند. ما در این مقاله قرار است که خیلی ساده به علت‌های احتمالی درد کف پا و راه کاربردی و غیرتهاجمی‌ای که برای درمان درد کف پا پیشنهاد می‌کنیم بپردازیم.

 

اگر باردار هستید و درد پا دارید حتما مقاله درمان درد پا در خانم های بار دار را مطالعه کنید و ختما مدنظر داشته باشد هنگام راه رفتن در منزل همیشه از دمپایی طبی زنانه استفاده کنید

 

علت درد کف پا چیست ؟

درد کف پا نشانه چیست ؟

در ویدیو زیر می توانید کامل با علت های بوجود آمدن درد کف پا آشنا شوید. پست در ابتدا این ئویدیو را تا انتها ببینید.

 

منبع ویدیو: علت درد کف پا چیست؟ دکترمیر

افراد زیادی که دچار درد کف پا هستند و این درد کف پا علل مختلفی می تواند داشته باشد. در بعضی از موارد بیماری دیگری مثل آرتروز باعث درد کف پا می شود و در بعضی مواقع بیماری های خود پا باعث درد در کف پا می شود. این دلایل ایجاد درد کف پا را میتوان به 2 دسته اصلی تقسیم بندی کد.

1. درد های رادیکولر:

رادیکولر به دردهایی گفته میشود که علت درد کف پا و مچ پا به دلیل ایجاد از سوی بیماری های دیگری می باشد. برخی از شایعترین علل این درد ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیماری ام اس
  • دیسک گردن
  • دیسک کمر
  • بیماریهای و آسیب های لگن
  • بیماریهای و آسیب های زانو
  • بیماری های درگیر کننده سیستم عصبی

 

2. درد هایی که خود بیماری های پا ایجاد می کنند:

خیلی از افراد می خواهند بدانند که درد کف پا از چیست ؟ و چه دلیلی برای ایجاد درد کف پا وجود دارد؟ از مهمترین علل ایجاد درد در کف پا می توان بیماری های خود پا و کف پا و زانو نام برد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد. مثل :

  • بونیون
  • متاتارسالژی
  • انواع آرتریت ها
  • بورسیت ها
  • انگشت چکشی
  • میخچه
  • نروپاتی دیابتی
  • انواع تومرهای کف پا
  • و غیره….

 

کف پای ما از قوس و فرورفتگی و برآمدگی‌هایی تشکیل شده است که در نهایت باعث می‌شوند که ما بتوانیم با کمترین فشار وارده به بدنمان، راه برویم، بدویم و فعالیت کنیم. هرگاه به دلایل مختلف این قوس کف پا در وضعیت نامناسب قرار بگیرد و فشار ناشی از وزنمان به‌خوبی به زمین منتقل نشود، به استخوان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌های ما نیروی مضاعفی وارد می‌شود که به‌مرور می‌تواند باعث درد کف پا شود.

ممکن است در زمان‌های خاصی درد کف پا بیشتر عود کند مانند ماه‌های آخر بارداری، پس از فعالیت‌های شدید ورزشی مثل دویدن طولانی و ناگهانی یا مدت ‌زمان زیادی ایستادن. در این شرایط هم می‌توان با استفاده از روش‌های غیرتهاجمی و در دسترس، به درمان درد کف پا اقدام کنید.

دلایلی که ریشه در آسیب دیدن بافت‌ های داخلی در ناحیه پا دارند می‌توانند علت درد کف باشند. از جمله این عارضه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. مشکلات فاسیای کف پا که به عارضه خار پاشنه

 

درد کف پا ناشی از بیماری خار پاشنه پا

 

خار پاشنه پا یا  Heel Spurs نام بیماری شایعی است که باعث در زیاد در ناحیه پاشنه پا و کف پا می شود بگونه ای که شما هنگام راه رفتن و قدم برداشتن درد زیادی را در کف پا یا پاشنه پا احساس خواهید کرد. البته درمان این بیماری اگر در مراحل اولیه باشد بسیار آسان می باشد و به راحتی می توانید با انجام تمرینها و روش های درمانی آن را در منزل درمان کرد. باری اطلاع از این روشهای درمانی درمان خار پاشنه در منزل را مطالعه کنید. 

 

2. کف پای صاف یا Flat Feet

کف پای صاف معمولا یک بیماری مادر زادی است که از کودکی با فرد همراه می شود و هنگام راه رفتن باعث ایجاد درد در کف پا می شود. البته این بیماری عوامل دیگری برای ایجاد بیماری می تونه داشته باشه. برای کسب اطلاعات بیشتر می تونید ( کف پای صاف چیست ) را مطالعه کنید.  برای درمان این بیماری و کاهش درد استفاده از دمپایی طبی و کفش طبی الزامی است. بویژه در خانمهای خانه دار که بیشتر مواقع سرپا هستند. برای ایجاد انحنای مناسب در کف پا در هنگام راه رفتن باید در تمام طول زمان راه رفتن از دمپایی طبی زنانه یا کفش طبی زنانه استفاده کرد.

3. کف پای با قوس زیاد یا های ARCHES FOOT

 

4. شکستگی استخوان‌های داخل پا به هر دلیلی

یکی از دلایل ایجاد درد در کف پا می تواند شکستگی در ناحیه کف پا در گذشته باشد که بعدها تبدیل به درد های مزمن میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دردها و راه درمان قطعی این دردها ویدیو زیر را تا انتها ببینید.

( توضیحات کاملتر در ویدیو)

 

 

 

5. عارضه تاندونیت تیبیال خلفی

درد کف پا ناشی از بیماری تاندونیت تیبیال خلفی

 

عارضه تاندونیت تیبیال خلفی ( Posterior Tibial Tendon Dysfunction (PTTD)) که به صافی کف پا هم می‌تواند منجر شود. اختلال عملکرد تاندون تیبیا خلفی (PTTD) یک بیماری دردناک است که کف پا و مچ پا را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند بر توانایی شما در راه رفتن یا انجام برخی حرکات پایین تنه تأثیر بگذارد. PTTD را می توان از طریق روش های غیر جراحی یا جراحی درمان کرد.

 

 

6. سندروم تونل تارسال

سندروم تونل تارسال که ممکن است به درمان‌های جدی مانند جراحی نیازمند باشد

7. اسپاسم عضلات کف پا

8. درد کف پا در خانمهای باردار

درد کف پا در خانمهای باردار بسیار در دوران بارداری شایع است ولی این درد با درد های گفته شده تاکنون قدری متفاوت است. خانمهای بار دار در ماه های پایانی بارداری به دلیل بالا رفتن وزن بدن و همچنین به دلیل ورم کردن پاها دچار درد در کف پا خواهند شد. و این دردها کاملا با استفاده از یک دمپایی طبی ارتوپدی زنانه کاملا برطرف می شود.

9 . وزن زیاد

افرادی که دارای بیماری چاقی مفرط هستند و وزن بدنشان زیاد است این وزن زیاد به زانوها و کف پاها فشار زیادی وارد میکند که باعث ایجاد درد در کف پا خواهد شد

 

برخی از دلایل هم می‌تواند به دلیل شیوه زندگی نادرست یا بی‌توجهی به ‌سلامت پاها ایجاد شوند. اگر بخواهیم به علت درد کف پا از این منظر نگاه کنیم موارد زیر مهم‌ترین دلایل هستند:

10. ایستادن طولانی‌مدت به‌واسطه فعالیت در خانه و محل کار

فرقی نمی‌کند شما به دلیل داشتن مشغله بسیار در منزل مدت زیادی را سرپا ایستاده‌اید و یا اینکه شغلی دارید که روزانه ساعت‌های طولانی را ایستاده می‌گذرانید، در هر حال احتمالاً علت درد کف پای شما را می‌توان در فعالیت‌های شما پیدا کرد.

11. راه‌ رفتن بدون صندل و دمپایی بر روی سطوح سفت و بدون قالی

ما ایرانیان از راه رفتن بدون دمپایی و صندل بر روی فرش و لذت بردن از نرمی و بافت قالی‌های رنگارنگ ایرانی لذت می‌بریم. نرمی و ضخامت این قالی‌ها باعث می‌شدند که در هنگام راه رفتن بر روی آنها فشار زیادی به پاها و بدنمان وارد نشود. امروزه که چیدمان منزل به سمتی رفته است که همه فضایی که بر روی آن قدم می‌گذاریم دیگر از قالی پوشیده نشده و بدون دمپایی و صندل قدم زدن بر روی آن می‌تواند باعث ایجاد فشار به بدن و ایجاد درد در کف پاها شود.

12. پوشیدن کفش‌های نامناسب مخصوصاً استفاده از کفش‌های پاشنه بلند

بسیاری از کفش‌هایی که در طول روز و برای مدت طولانی استفاده می‌کنیم بدون درنظرگرفتن ویژگی‌ها و قوس‌های طبیعی کف پای ما طراحی شده‌اند. این کفش‌های نامناسب می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل درد کف پا به دلیل کشیدگی تاندون‌ها باشند. مضرترین کفش‌های ممکن برای سلامتی، کفش‌های پاشنه بلند هستند که فشار بسیار زیادی را به بخش‌های مختلف پا، زانو، لگن و ستون فقرات وارد می‌کنند و بسیاری از بانوان بعد از چند ساعت استفاده از آن ها به ‌سرعت دچار درد کف پا می‌شوند.

 

استفاده از کفش‌ها و دمپایی‌های نا مناسب می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل درد کف پا باشند. انتخاب کفش و دمپایی مناسب می‌تواند به حفاظت از قلب دوم ما کمک کند.

 

زندگی ماشینی و عدم فعالیت ورزشی روزمره

امروزه زندگی ماشینی باعث شده افراد, کمترین میزان فعالیت بدنی را داشته باشند. درگذشته افراد در طول روز مقدار مسافت بیشتری را برای انجام کارهای روزمره خود پیاده روی انجام میدادند, برای همین ماهیچه ها نیز ورزیده تر و قویتر بودند. یکی از دلایل اصلی درد کف پا می تواند ضعف عضلات و ماهیچه های ران و مچ پا باشد. لطفا ویدیو زیر را کامل ببینید.

 

علائم بیماری

  • بروز درد یا التهاب کف پا قبل و بعد از انجام فعالیت های روزمره 
  • صاف بودن کف پا یا زیاد بودن قوس کف پا
  • قرمزی یا ورم جزیی کف پا
  • سفتی یا خشکی کف پا
  • درد شدید که فرد از انجام فعالیت های روزمره باز می دارد

 

روش های درمان درد کف پا:

1. استفاده از کفی طبی

جهت کاهش درد و بهبود بخشیدن به حمایت از کف پا و پایداری پاشنه پا می توان از کفی طبی ارتوپدی استفاده کرد که بسیار مؤثر است و باعث می شود از فشار روی تاندون تیبیالیس خلفی کاملا کاسته شود

2. تقویت عضلات پا و کف پا

تمرین‌های ورزشی خاص  که باعث تقویت عضله تیبیالیس خلفی و کشش تاندون آشیل می شود. ( تقویت این دو عضله می تواند باعث از بین بردن درد کف پا شود ).

3. استفاده مداوم از کفش طبی

باید همیشه به کفش و کفی آن توجه داشت و نوع کفش و کفی آن را در نظر گرفت که همیشه متناسب با فعالیتی که می خواهید انجام دهید باشد.

4. استفاده از دمپایی طبی ارتوپدی بویژه برای خانها

باید با توجه به شرایط و فعالیت های روزانه خود از دمپایی طبی و کفش طبی استفاده کنید و استفاده از کفشهای پاشنه بلند و نا مناسب کاملا پرهیز کرد. ارتفاع کفش و یا صندل که به پا دارید نباید بیشتر از 4.5 سانتیمتر باشد.

5. استفاده از محافظ (اسپلینت) شبانه

محافظ‌ شبانه با نگه داشتن عضلات در موقعیت مناسب و تقویت آنها در زمان استراحت فشار روی قوس کف پا را کاهش می‌دهد.

6. سرما درمانی

ماساژ کف پا، بستن و انواع روش‌های سرما درمانی به کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند.

7. نرمش و حرکت‌های اصلاحی

پزشک معالج با توجه نوع آسیب دیدگی افراد برای افزایش قدرت عظله های ناحیه آسیب دیده  انجام نرمش ها و حرکت‌های خاص ورزشی می‌دهد. حرکت‌های ورزشی برای بالا بردن انعطاف‌ پذیری عضله های ناحیه آسیب دیده تا آن را در حد مناسب نگه می‌دارد. انعطاف‌پذیری بیشتر باعث می شود عضله‌ ها در آن ناحیه قوی‌تر بشود و با قویتر شدن عضله ها که احتمال آسیب دیدن آنها کمتر می شود.

 

آموزش چند حرکت ورزشی برای درمان درد کف پا:

نرمش کف پا بوسیله غلتاندن توپ: 

  • روی صندلی خود بنشینید
  • توپ گلف را در زیر کف پای راست خود قرار دهید
  • توپ گلف را با کف پا به گونه‌ای بغلتانید که در امتداد کف پا از برجستگی کف پا تا پاشنه حرکت کند.
  • این حرکت را به آرامی به مدت 2 دقیقه ادامه دهید.
  •   حتما در کل کف پا باید احساس مالش داشته باشید.
  • در مرحله بعدی سعی کنید توپ را رو به بالا و پایین کف پای خود به صورت دایره‌ای حرکت دهید تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد..
  • این حرکت را 2 دقیقه برای پای چپ تکرار کنید.

 

برای درمان درد کف پا روش های دیگری ازجمله تزریق کورتیزون و دارودرمانی نیز وجود دارد

 

بهترین راه درمان برای درد کف پا کدام است؟

قبل از هر چیزی برای تشخیص راه درمان مناسب برای درد کف پا تشخیص علت اصلی مشکلی است که باعث درد در کف پا شده است. باید تشخیص داد که این درد به چه دلیلی در کف پا ایجاد شده. در بسیاری از موارد درد به دلیل ضعف عضلات کف پا و یا مچ پا و یا روش غلط راه رفتن و یا تقسیم غلط وزن بدن بروری کف پا بوجود می آید بویژه در خانمهای خانه دار و خانمهای باردار. در همه این موارد با استفاده از یک دمپایی طبی زنانه مناسب درد کف پا کاملا برطرف میشود.

 

توصیه ما برای درمان درد کف پا

حتما قبل از هرچیزی چند روزی استراحت کرده و از فعالیت های روزمره خود را کاهش دهید تا درد کف پای شما کاهش پیدا کند. برای تسکین درد کف پا می توانید از کمپرس آب گرم نیز در این زمان استفاده کنید. در این مدت زمانی که به عضلات کف پا فرصت استراحت کردن میدهید حتما هنگام راه رفتن از دمپایی های روفرشی طبی استفاده کنید.

 

حال برای تشخیص دقیق علت بوجود آمدن درد کف پا بهترین کار مراجعه به یک پزشک ارتوپد است تا دلیل ایجاد درد را پیدا کند و به شما درمان‌هایی مرتبط با ریشه درد کف پا را پیشنهاد کند.

اما وقتی که می‌دانید علت درد کف پای شما به دلیل فعالیت‌های روزانه یا پوشیدن کفش‌های نامناسب است، راه درمان درد کف پا را می‌توان در انجام حرکات ورزشی اصلاحی، استفاده از ساپورت کف پا، استفاده از کفی، کفش و صندل طبی و یا دمپایی طبی در طول فعالیت‌های روزانه پیدا کرد.

دارم برای درد کف پا

دارو برای کاهش درد کف پا

از دو نوع داروی بدون تجویز پزشک میتوانید برای کاهش درد و تورم کف پا استفاده کنید. این داروها شامل استامینوفن می باشد که باعث کاهش درد می شود و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسین میتواند باعث کاهش درد والتهاب کف پا شود دقت داشته باشید که دوز مصرفی این داروها باید بر طبق دستورالعملی که برای مصرف این داروها در راهنمای استفاده از این دارو ذکر شده است باشد و نباید بیشتر از آن مقدار مصرف کنید

 

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!

اگر به طور ژنتیکی دارای ویژگی‌هایی مانند کف پای صاف باشید، می‌توانید با استفاده از راه‌هایی که پزشک به شما توصیه می‌کند از شدت درد کف پا و سایر عوارض آن کم کنید. وقتی هم که بدون دلایل خاصی دچار درد کف پا شدید بهترین کار مراجعه به‌ موقع به پزشک برای یافتن علت درد کف پا و درمان آن است.

اما در مواردی که شیوه زندگی ما بر درد کف پایمان تأثیرگذار بوده است، به‌ کارگرفتن این اصل که پیشگیری بهتر از درمان است، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

چطور می‌توان از درد کف پا پیشگیری کرد؟

قرار نیست که این پیشگیری راهی سخت و غیرممکن باشد، برعکس، شما می‌توانید با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی‌تان از درد کف پا و بسیاری از دردهای و عوارض جسمی دیگر پیشگیری کنید از جمله:

  • سعی کنید در هنگام انتخاب کفش و صندل به وجود قوس مناسب برای پای شما و همچنین کفی و زیره مناسب در آن توجه کنید.
  • از این به بعد سعی کنید که استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و تنگ که باعث ایجاد فشار به پا و انگشتان و حتی کمرتان می‌شود را بسیار محدود کنید و با کفش‌هایی با پاشنه بیشتر از ۵ سانتی‌متر و پنجه‌های تنگ و باریک برای حفظ سلامتی‌تان، خداحافظی کنید!
  • اگر در منزل با پای برهنه بر روی سطوح سنگی و سرامیکی قدم می‌زدید بهتر است که از امروز به فکر تهیه دمپایی و صندل مناسب باشید که از پاهای شما در برابر فشارهای وارده حفاظت کند.
  • سعی کنید که در زمان‌هایی که قرار است برای مدت طولانی سرپا باشید از انواع کفش‌ها و صندل‌های طبی زنانه و مردانه استفاده کنید تا کمترین فشار ممکن به بدن و پاهایتان وارد شود و در نهایت کمتر هم درد کف پا را تجربه کنید.

چرا برای پیشگیری و کنترل درد کف پا کفش و صندل طبی بپوشیم؟

درد کف پا نشانه چیست؟ کفش و صندل طبی زنانه و صندل طبی مردانه از دوستان قلب دوم شماست. کفش و صندل طبی با بررسی و شناخت ساختار و انحنا و قوس طبیعی پا طراحی و ساخته می‌شود و از این ‌رو بهترین حالت را برای استفاده روزمره شما برای مدت‌های طولانی دارد. بعد از مراجعه به پزشک برای درمان درد کف پا ممکن است برای شما استفاده از کفش و صندل طبی را تجویز کنند.

از جمله دلایلی که می‌توان بعد از شناخت علت درد کف پا، استفاده از کفش و صندل طبی را آغاز کرد می‌توان به خصوصیات و ویژگی‌های مطلوب این صندل و کفش‌ها اشاره کرد از جمله:

  • داشتن بخش زیره مناسب و انعطاف‌پذیر
  • نرم و راحت بودن کفی طبی
  • داشتن آج در زیر کفش یا صندل که از سرخوردن روی سطوح لیز مانند سنگ و سرامیک جلوگیری می‌کند.
  • تطابق با فرم و ساختار پا و راحتی پا در آن به دلیل داشتن فضای کافی در قسمت پنجه برای کاهش فشار به انگشتان
  • داشتن بندهای کافی برای حمایت بیشتر از پا
  • استفاده از مواد طبیعی و مرغوب در تولید کفی باعث کاهش عرق کردن و بوی نامطبوع پاها می‌شود.

 

کفش و صندل طبی با داشتن طراحی متناسب با ساختار و فرم پا، مناسب‌ترین انتخاب برای استفاده در ساعات طولانی انجام فعالیت‌های روزانه خواهد بود.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله بهترین صندل طبی مردانه را بخوانید

 

سخن پایانی

اگرچه علت درد کف پا می‌تواند به مسائل و بیماری‌های زیادی مربوط باشد اما امروزه می‌توان دلیل بیشتر دردهای کف پا را در فعالیت‌های طولانی، فشار زیاد به پاها و استفاده از کفش‌های نامناسب مانند کفش‌های پاشنه بلند دانست.

برای همین هم توصیه ما برای پیشگیری و کاهش درد کف پا این است که در موقعیت‌های پرشماری که مجبور هستید برای مدت طولانی سر پا باشید از انواع مرغوب و مناسب کفش‌ها و صندل‌های طبی زنانه و مردانه استفاده کنید.

انتخاب کفش و صندل مناسب برای استفاده روزمره سرمایه‌گذاری بر روی سلامتی قلب دومتان خواهد بود.

 

پرسش و پاسخ

درد کف پای راست نشانه چیست؟

درد کف پا می تواند علت مختلفی داشتته باشد از جمله داشتن قوس کف پا، چاقی و وزن زیاد، صافی کف پا, داشتن سابقه شکستگی کف پا, بیماری هایی همچون بیماری نقرص, پوکی استخوان, خار پاشنه, عضلات سفت ساق پا یا انجام فعالیت های تکراری مانند دویدن بلند مدت با کفش نا مناسب می تواند باعث ایجاد التهاب کف پا و درد کف پا شود. افراد مبتلا به فاسیای کف پا نیز ممکن است بعد از اینکه تمام روز روی پاهای خود ایستاده اند، در شب دچار درد پا شوند. برای تشخیص دقیق باید پا توسط یک متخصص معاینه شود.

 

بهترین راه درمان درد کف پا چیست؟

برای درمان درد کف پا ابتدا باید علت پیدایش درد را فهمید. عوامل و حتی بیماری های مختلفی می تواند باعث درد در کف پا شود از جمله آنها می توان گفت: در بسیاری از موارد درد کف پا به دلیل اثار شکستگی و یا روش های نادرست قدم برداشتن و یا تقسیم غلط وزن بدن برروی پا در هنگام راه رفتن و قرار دادن پا در وضعیت غلط برروی زمین بوجود می آید در ابتدا حتما ما به شما توصیه میکنیم از یک دمپایی طبی مناسب ارتوپدی برای بطرف کردن وضعیت راه رفتن استفاده کنید در اکثر موارد این درد برطرف میشود. در مواردی هم که بیماری هایی همچون صافی کف پا یا قوس بیش از اندازه کف پا باعث ایجاد این دردها می شود نیز می توان با استفاده از دمپایی طبی مخصوص خار پاشنه آن را درمان کرد. باز قبل از هرچیزی باید علت دقیق ایجاد درد را تشخیص داد که با یک ویزیت دکتر متخصص به راحتی قابل تشخیص است.

------------------------

هر سوال یا نظری دارید برای ما در انتهای همین صفحه بنویسید.